Over ons Actueel Evenementen Promoties

Home & place making after stroke

Exploring the gap between rehabilitation and living environment
Promotie:Mw. C.S. (Christa) Nanninga
Wanneer:06 januari 2021
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. K. Postema, prof. dr. L.B. (Louise) Meijering
Copromotors:dr. A.T. Lettinga, dr. M.C. Schonherr
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Home & place making after stroke

Christa Nanninga: Verkennen van de kloof tussen de revalidatie en eigen thuisomgeving na een beroerte

Veel mensen die door een beroerte (CVA) zijn getroffen vallen na een optimale behandeling in het revalidatiecentrum toch in een zwart gat zodra ze thuis zijn. In dit proefschrift onderzocht Nanninga hoe dit komt, om zo beter inzicht te krijgen in de kloof tussen het revalidatiecentrum en de thuisomgeving en deze overgang met behulp van wetenschappelijke kennis te verbeteren.

Uit het onderzoek van Nanninga blijkt dat het belangrijk is om praktijkkennis van revalidatieprofessionals en ervaringskennis van CVA-getroffenen en hun naasten te gebruiken om de wetenschappelijke kennis aan te vullen en de revalidatiezorg tot in de eigen leefomgeving te verbeteren. Nanninga voerde interviews uit met CVA-getroffenen en hun naasten, en concludeerde hieruit dat getroffenen wel weer thuis zijn, maar zich lang niet altijd weer thuis voelen. Het leven thuis weer oppakken is heel anders dan in de revalidatiekliniek zo goed mogelijk herstellen.

Om deze problematiek beter te begrijpen is andere theorie dan alleen revalidatiegeneeskundige theorie nodig. Daarom ontwikkelde Nanninga een nieuw theoretisch perspectief voor de revalidatiegeneeskunde, waarin de levensproblematiek werd bekeken vanuit een sociale en ruimtelijk perspectief. De focus ligt bij deze theorie niet op lichamelijke beperkingen en functioneel herstel, maar op identiteitsverwarring en thuisgevoel. Nanninga beveelt tot slot aan om één professional aan te stellen die de CVA-getroffenen en hun naasten kan coachen en begeleiden om hun leven weer eigen te maken.

Curriculum Vitae

Christa Nanninga (1975) studeerde Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Revalidatiegeneeskunde van het SHARE Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is ze werkzaam als fysiotherapeut bij Zonnehuisgroep Vlaardingen en als linking pin bij Zonnehuisgroep Vlaardingen. De titel van haar proefschrift luidt: “Home & place making after stroke: Exploring the gap between rehabilitation and living environment.”