Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. S. (Shuang) Tian
Wanneer:05 juni 2023
Aanvang:11:00
Promotors:H.J. (Henk) Busscher, prof. dr. H.C. (Henny) van der Mei, prof. dr. Y. (Yijin) Ren
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Polymeric micelles for the dispersal of infectious biofilms

Gecontroleerd afbreken van biofilms in het lichaam

Tijdens een infectie vormen bacteriën vaak een biofilm: een beschermende laag met daarin aan elkaar gegroeide bacteriën. In deze biofilm kunnen de ziekmakers groeien zonder aangevallen te worden door bijvoorbeeld antibiotica, en dit maakt het lastig om infecties te bestrijden. In de levenscyclus van de biofilm maken zich echter af en toe bacteriën vrij om via de bloedsomloop naar andere plekken in het lichaam te verspreiden. Op dit moment zijn de bacteriën wel goed te bestrijden, omdat ze geen bescherming meer hebben. In dit proefschrift onderzocht Tian een manier om de bacteriën gedoseerd los te maken van de biofilm, zodat het immuunsysteem ze kan opruimen.

Om dit voor elkaar te krijgen ontwikkelde Tian verschillende nanodeeltjes die werkten als een zogenoemde dispersant: een trigger voor de biofilm om bacteriën los te laten. Deze nanodeeltjes bestonden bijvoorbeeld uit zwitterionische of pH-responsieve micellen die de biofilm herkennen en erin konden binnendringen. Met name de pH-responsieve micellen gemaakt met geconjugeerde DNase waren goed in het afbreken van de biofilm matrix.

Tian ontwikkelde ook een PEG/PAE pH-responsieve micel die beladen kon worden met (-)-epigallocatechin-3-O-gallaat (EGCG). Dit systeem bleek in staat de biofilm af te breken in een tempo dat goed bij te houden was voor het immuunsysteem, en hier was geen extra antibiotica voor nodig. Dit is interessant om antibioticaresistentie te voorkomen. Tot slot kwantificeerde Tian de afbreuk van de biofilm met een zogenoemde BDI, dat laat zien hoeveel de biomassa van de biofilm afneemt of hoeveel bacteriën er nog overblijven na behandeling. Dit is handig om een goed beeld te krijgen van de effectiviteit van deze nieuwe aanpak.

Curriculum Vitae Shuang Tian

De titel van het proefschrift luidt: “Polymeric micelles for the dispersal of infectious biofilms”. Shuang Tian (1993) studeerde Polymeerchemie en -fysica aan de Nankai University, China. Hij deed zijn promotieonderzoek bij de afdeling biomaterialen van het Kolff instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen.