Over ons Actueel Evenementen Promoties

Therapeutic footprint

Sustainable finance for gains in wealth and health
Promotie:Dhr. S. (Slavek) Roller
Wanneer:01 juni 2023
Aanvang:09:00
Promotor:prof. dr. D.J. (Dirk) Bezemer
Copromotor:dr. C.H. (Rieneke) Slager
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Therapeutic footprint

Nieuwe methode om gezondheidsimpact farmaceutische bedrijven te meten: de therapeutische voetafdruk

Vrijwel elk nieuw medicijn bereikt patiënten via commerciële bedrijven, die voor een groot deel in handen zijn van institutionele instellingen met een brede basis van begunstigden, zoals pensioenfondsen. Deze spaarders-begunstigden zijn daarom zowel eigenaar-investeerders als patiënt-consumenten. Zij zijn gelinkt aan producerende bedrijven middels een aaneenschakeling van contractuele overeenkomsten: een overeenkomst tussen spaarders en hun institutionele instellingen – een investeringsbeleid – bepaalt de kapitaalallocatie van de spaarder in, onder anderen, farmaceutische bedrijven; het contract tussen institutionele investeerders en leidinggevenden van een bedrijf – het remuneratiebeleid -  bepaalt de prikkel en prestatiemetingen voor de ontwikkeling van nieuwe medicijnen.

Onderzoek- en ontwikkelingsafdelingen van commerciële farmaceutische bedrijven zouden waarde moeten creëren voor spaarders, zowel financieel (vermogenswinst) als klinisch (gezondheidswinst). Alleen toont maar een klein deel van nieuwe medicijnen aan beter te werken dan bestaande. Kunnen contracten, zoals investerings- en remuneratiebeleid, gebruikt worden om richting technologische verandering te sturen en verbeteringen te zien in de breedte van geaggregeerde welvaartsresultaten, zowel in vermogens- als in gezondheidswinsten?

Deze contracten organiseren en sturen hedendaagse door kapitaalmarkten gefinancierde ontwikkeling van medicijnen; zij ondergaan op dit moment zelf een aanpassing door hervormingen binnen de kapitaalmarkten zelf.  Deze hervormingen – verordeningen betreffende informatieverschaffing over duurzaamheid in de financiële sector – beogen waardencreatie voor investeerders te verbinden met waardencreatie voor maatschappij en voor het milieu- en klimaat. Binnen het onderzoeksveld van milieu- en klimaatuitkomsten van duurzaamheid binnen de financiële sector bestaat een veelgebruikte methode om deze impact te meten: de koolstofvoetafdruk. Slavek Roller onderzocht de impact van duurzaamheid in de financiële sector op de maatschappij, specifiek in de gezondheidszorg, en introduceert een methode om gezondheidsimpact te meten: de therapeutische voetafdruk.

Meer informatie

Promotor Dirk Bezemer schreef in De Groene Amsterdammer een column over dit proefschrift: Nieuwe bril