Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Neural dynamics of social emotion processing in alexithymia

De rol van sociale emotieverwerking bij alexithymie

Alexithymie is een persoonlijkheidstrek die veel voorkomt bij mensen met een psychiatrische stoornis. Mensen met alexithymie hebben een verminderd vermogen om emoties te verwerken en te reguleren. In dit proefschrift onderzocht Wang hersenprocessen die verband houden met alexithymie en hij keek in hoeverre sociale emotieverwerking hierbij een rol spelen.

Wang onderzocht onder andere hoe mensen met alexithymie sociaal relevante informatie zoals gezichtsuitdrukkingen en oogbewegingen verwerkten. Hieruit bleek dat mensen met alexithymie hier meer moeite mee hadden dan de gezonde controlegroep en de patiënten hadden ook meer hulp nodig om emotioneel beladen informatie te verwerken. Dit patroon was ook terug te vinden in EEG-metingen van de hersenen.

Uit het onderzoek naar oogbewegingen bleek bovendien dat mensen met alexithymie minder goed zijn in het herkennen van emoties rondom de ogen, iets waar de meeste mensen veel informatie uit halen. Tot slot vond Wang dat het slechte verwerken van emoties mogelijk alleen  beperkt blijft tot sociale emoties. Met deze resultaten heeft Wang een model gemaakt dat de neurale dynamiek van emotieverwerking bij alexithymie schetst.

Curriculum Vitae Zhihao Wang

Zhihao Wang (1994) studeerde Toegepaste Psychologie aan de South China Normal University in China. Hij deed zijn promotieonderzoek bij de afdeling Biomedische wetenschappen van cellen en systemen van het Brain and Cognition Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is hij werkzaam als assistant professor bij een universiteit in China. De titel van zijn proefschrift luidt: “Neural dynamics of social emotion processing in alexithymia.”