Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Ultrasound and childbirth

Gebruik van echografie tijdens een bevalling

Bij sommige zwangere vrouwen is het nodig om de bevalling in te leiden, bijvoorbeeld omdat ze over tijd is of vanwege complicaties. Dit proces kan echter alsnog lang duren. Daarom onderzocht Kamel in dit proefschrift in hoeverre het interessant kan zijn om echoscopisch onderzoek  te doen tijdens de bevalling en of dit de uitkomsten van ziekenhuisbevallingen kan verbeteren.

Kamel ontwikkelde en valideerde een model dat kon voorspellen of vrouwen een keizersnede moeten ondergaan als de inleiding van de bevalling niet vordert. Hiervoor maakte ze gebruik van verschillende echoscopische beelden, en zag dat onder andere leeftijd en de cervixlengte een rol spelen in de uitkomst. Ook vond ze dat de stand van het achterhoofd en de positie van de wervelkolom voor de inleiding gebruikt kan worden als voorspeller van bevallingsuitkomst.

Een van de belangrijke spieren tijdens de bevalling is de levator ani spier (LAM) in de bekkenbodem, en Kamel onderzocht in hoeverre de activatie van deze spier de duur van de bevalling beïnvloedde. Daarnaast nam ze verschillende echografische parameters zoals de hoofdpositie en station en toonde te aan dat deze geschikt zijn om verloskundige klinische beoordelingen te ondersteunen.

Tot slot gebruikte Kamel echografie om verschillende vrouwen na hun zwangerschap te volgen en te kijken hoe de bevalling de bekkenbodem heeft beïnvloed, en welk type keizersnede leidde tot welke littekenuitkomst.

Curriculum Vitae Rasha Kamel

De titel van het proefschrift luidt: “Ultrasound and childbirth”. Rasha Kamel (1972) studeerde Geneeskunde aan de Caïro University. Zij deed haar promotieonderzoek bij het SHARE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is ze werkzaam als professor aan de Caïro Universiteit.