De kracht van engagement uitgewikkeld
Promotie: | Mw. S. (Saskia) Snikkers |
Wanneer: | 09 oktober 2025 |
Aanvang: | 16:15 |
Promotor: | prof. dr. A.E.M.G. (Alexander) Minnaert |
Copromotor: | dr. A.Y. Mayo |
Waar: | Academiegebouw RUG / Studenten Informatie & Administratie |
Faculteit: | Gedrags- en Maatschappijwetenschappen |

Het engagement van hoogbegaafde leerlingen bij onderwijs
In de onderwijspraktijk is het vaak niet vanzelfsprekend dat hoogbegaafde leerlingen geëngageerd worden en blijven voor het leren op school. Zowel vanuit maatschappelijk als pedagogisch oogpunt zijn er zorgen over het verlies van ontwikkelingspotentieel bij deze groep. Saskia Snikkers heeft dit onderwerp zowel kwantitatief als kwalitatief onderzocht. De resultaten laten zien dat voor hoogbegaafde leerlingen een autonomie-ondersteunende omgeving essentieel is om geëngageerd te raken voor het leren. Ook bij het ervaren van weerstand is structuur voor zowel hoogbegaafde als gemiddeld intelligente leerlingen cruciaal.
Het blijft zoeken hoe een pedagogische, passende balans tussen autonomie-ondersteuning en structuur geboden kan worden in de onderwijspraktijk die passend is bij iedere unieke leerling. Het helpt hierbij de pedagogische vraag van het kind centraal te stellen, sensitief naar leerlingen te luisteren, waarbij reflectie op het eigen handelen een sleutel kan zijn om billijk maatwerk te kunnen bieden.