Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university
Over ons Actueel Evenementen Promoties

De kracht van engagement uitgewikkeld

Hoogbegaafde leerlingen en hun pedagogisch betrokkenen aan het woord over engagement voor het leren op school
Promotie:Mw. S. (Saskia) Snikkers
Wanneer:09 oktober 2025
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. A.E.M.G. (Alexander) Minnaert
Copromotor:dr. A.Y. Mayo
Waar:Academiegebouw RUG / Studenten Informatie & Administratie
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
De kracht van engagement uitgewikkeld

Het engagement van hoogbegaafde leerlingen bij onderwijs

In de onderwijspraktijk is het vaak niet vanzelfsprekend dat hoogbegaafde leerlingen geëngageerd worden en blijven voor het leren op school. Zowel vanuit maatschappelijk als pedagogisch oogpunt zijn er zorgen over het verlies van ontwikkelingspotentieel bij deze groep. Saskia Snikkers heeft dit onderwerp zowel kwantitatief als kwalitatief onderzocht. De resultaten laten zien dat voor hoogbegaafde leerlingen een autonomie-ondersteunende omgeving essentieel is om geëngageerd te raken voor het leren. Ook bij het ervaren van weerstand is structuur voor zowel hoogbegaafde als gemiddeld intelligente leerlingen cruciaal.

Het blijft zoeken hoe een pedagogische, passende balans tussen autonomie-ondersteuning en structuur geboden kan worden in de onderwijspraktijk die passend is bij iedere unieke leerling. Het helpt hierbij de pedagogische vraag van het kind centraal te stellen, sensitief naar leerlingen te luisteren, waarbij reflectie op het eigen handelen een sleutel kan zijn om billijk maatwerk te kunnen bieden.

View this page in: English