Pain science in physiotherapy education

Pijnwetenschap in Fysiotherapie-onderwijs
Bevorderen van actuele pijnkennis, overtuigingen, attitudes en klinisch gedrag van toekomstige fysiotherapeuten
Huidig gezondheidszorg onderwijs is vaak biomedisch georiënteerd, waardoor toekomstige fysiotherapeuten niet de competenties en het vertrouwen ontwikkelen die nodig zijn voor een persoonsgerichte zorg bij mensen met pijn aan het houdings- en bewegingsapparaat.
Het hoofddoel van dit proefschrift van Anneke Beetsma was daarom het verbeteren van actuele pijnkennis, overtuigingen en klinisch gedrag van toekomstige fysiotherapeuten.
Deel 1 van het onderzoek gaat over het meten van moderne pijnkennis, overtuigingen en biopsychosociale attitudes
De Knowledge and Attitudes of Pain (KNAP) vragenlijst is ontwikkeld en bruikbaar bevonden voor het evalueren van actuele pijnkennis, overtuigingen en attitudes van fysiotherapie studenten. Fysio- en manuele therapie studenten ontwikkelen tijdens hun opleiding meer actuele pijnkennis en biopsychosociale attitudes, in overeenstemming met de richtlijnen. Een module pijneducatie had de grootste positieve impact. Een review van meetinstrumenten die de uitkomsten van Pain Science Education evalueren, had als doel om clinici en onderzoekers te helpen bij het kiezen van een geschikt meetinstrument. Om de conceptuele verandering van pijn te evalueren werd een combinatie van bestaande kwantitatieve meetinstrumenten met kwalitatieve interviews aanbevolen.
Deel 2 van het onderzoek gaat over de implementatie en evaluatie van een biopsychosociale benadering van musculoskeletale pijn binnen het gezondheidszorg onderwijs.
Om bij te dragen aan het hoofddoel van dit proefschrift is inzicht verkregen in de essentiële pijn-gerelateerde onderwerpen voor bachelor studenten fysiotherapie, de betekenisvolle bijdragen van revalidatie en de impact van een educatieve interventie. Deze bevindingen kunnen bijdragen aan het aanpassen en verbeteren van het fysiotherapieonderwijs en uiteindelijk leiden tot beter klinisch handelen.