Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Stepping stones towards an active society

Creating inviting playgrounds for all ages
Promotie:Mw. A.M. (Amy) Jeschke
Wanneer:11 juni 2025
Aanvang:11:00
Promotor:dr. ir. F.T.J.M. (Frank) Zaal
Copromotors:dr. R.G. (Rob) Withagen, dr. S.R. (Simone) Caljouw
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Stepping stones towards an active society

Bouwstenen voor een actieve samenleving

Vandaag de dag vormt fysieke inactiviteit een wereldwijde gezondheidsuitdaging. Speeltuinen en buitenfitnessruimtes (speeltuinen voor volwassenen) hebben de potentie om mensen van alle leeftijden uit te nodigen tot fysieke activiteit. Echter, hedendaagse ontwerpen lijken de potentiële gebruikers vaak nog niet optimaal aan te trekken. Bovendien zijn speeltuinen vaak leeftijdsspecifiek, ondanks dat het mogelijk is om locaties te creëren die mensen van alle leeftijden aantrekken. Maar hoe bouwt men zo’n omgeving? Wat voor omgevingen nodigen mensen van nature uit om actief te zijn?

Om antwoorden te vinden op deze vragen, heeft het huidige proefschrift van Amy Jeschke stapstenenlandschappen als centraal paradigma gebruikt. Eerder onderzoek binnen dit paradigma liet zien dat kinderen de voorkeur geven aan niet-gestandaardiseerde stapsteenlandschappen [1,2]. Dit is opmerkelijk, aangezien de meeste hedendaagse speeltuinen zijn gebouwd met gestandaardiseerde afmetingen.

Het proefschrift bouwt voort op deze bevinding en belicht kwesties als: Zouden jongvolwassenen en ouderen, gezien de wenselijkheid van leeftijdsonafhankelijke speeltuinen, ook landschappen creëren met variatie? En hoe verhouden de gecreëerde afstanden zich tot hun actiecapaciteiten? Waarom tonen speeltuinen überhaupt vaak gestandaardiseerde kenmerken? Zijn sommige vormen van variatie aantrekkelijker dan andere, en zo ja, waarom? Door deze vragen te beantwoorden biedt het proefschrift potentiële bouwstenen naar meer aantrekkelijke en leeftijdsonafhankelijke speeltuinen.

__________________________________________________________________________________

[1.] Jongeneel, D., Withagen, R., & Zaal, F. T. J. M. (2015). Do children create standardized playgrounds? A study on the gap crossing affordances of jumping stones. Journal of Environmental Psychology, 44, 45–52.

[2.]Sporrel, K., Caljouw, S. R., & Withagen, R. (2017). Children prefer a nonstandardized to a standardized jumping stone configuration: playing time and judgments. Journal of Environmental Psychology, 53, 131–137.