The influence of institutional change on firm strategy and performance
Promotie: | N. (Ning) Fang |
Wanneer: | 19 juni 2025 |
Aanvang: | 12:45 |
Promotor: | prof. dr. H.J. (Rian) Drogendijk |
Copromotors: | dr. S.R. Gubbi, dr. J. Shin |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Economie en Bedrijfskunde |

De invloed van institutionele verandering op bedrijfsstrategie en -prestaties
In haar dissertatie onderzoekt Ning Fang de effecten van institutionele veranderingen op de strategie en prestaties van bedrijven, met de focus op hoe de veranderende ‘spelregels’ de strategische keuzes van zowel binnenlandse als buitenlandse bedrijven beïnvloeden. Fang verdiept met haar dissertatie ons begrip van multidimensionale, complexe en contextspecifieke institutionele veranderingen door de dynamiek van pro-markthervormingen, de impact van buitenlands institutioneel eigendom (FIO) en de rol van CSR-strategieën na politieke wisselingen te onderzoeken.
Fang’s onderzoek toont aan dat de snelheid waarmee verschillende pro-markthervormingen worden doorgevoerd, de prestaties van bedrijven op verschillende manieren beïnvloedt, vooral op subnationaal niveau. Ze benadrukt dat verbeteringen in marktstructuren en juridische kaders buitenlandse investeringen stimuleren en zorgen voor een diversiteit aan organisatievormen, waarbij particuliere ondernemingen meer profiteren van FIO dan staatsbedrijven (SOE’s). Institutionele verbeteringen verklaren ook de verschillen in prestatie-effecten van FIO op gemarketiseerde versus bureaucratische SOE’s.
Uit het onderzoek blijkt dat binnenlandse bedrijven hun CSR-strategieën meer afstemmen op overheidsverschuivingen, terwijl buitenlandse bedrijven zich aanpassen aan zowel lokale als nationale politieke veranderingen. De bevindingen suggereren dat bedrijven hun CSR-inspanningen strategisch moeten aanpassen aan politieke verschuivingen, en niet alleen hun afhankelijkheid van de overheid moeten verminderen. Fang biedt waardevolle inzichten voor managers en beleidsmakers over het navigeren door institutionele veranderingen, het managen van buitenlandse investeringen en het strategisch afstemmen van CSR-initiatieven om duurzame bedrijfspraktijken in dynamische, veranderende omgevingen te bevorderen.