Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Collaborative vehicle utilization: a new perspective on resource sharing in logistics

Promotie:S. (Sahand) Asgharieh Ahari, MSc
Wanneer:09 oktober 2025
Aanvang:09:00
Promotor:prof. dr. K.J. (Kees Jan) Roodbergen
Copromotor:I. (Ilke) Bakir, Dr
Waar:Academiegebouw RUG / Studenten Informatie & Administratie
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Collaborative vehicle utilization: a new perspective on resource
sharing in logistics

Gezamenlijk gebruik van voertuigen: een nieuw perspectief op het delen van middelen in de logistiek Sahand Asgharieh Ahari onderzoekt in zijn proefschrift nieuwe manieren waarop logistieke bedrijven kunnen samenwerken door voertuigen te delen. De sector wordt geconfronteerd met stijgende

kosten, duurzaamheidsdoelstellingen en de behoefte aan betrouwbare service – uitdagingen die kunnen worden gereduceerd door samenwerking. Overwegend is samenwerking bestudeerd met orderdeling, waarbij vervoerders elkaars klantorders afleveren. Hoewel theoretisch effectief, is praktische toepassing vaak beperkt doordat gevoelige informatie tussen vervoerders uitgewisseld moet worden, zoals klantlocaties en ordervolumes.

 Asgharieh Ahari introduceert in zijn proefschrift Collaborative Vehicle Utilization (CVU), waarbij bedrijven voertuigen lenen en uitlenen terwijl ze hun eigen klanten blijven bedienen. Dit voorkomt het delen van vertrouwelijke klantgegevens en gebruikt bestaande voertuigen beter. Vervoerders lenen bijvoorbeeld voertuigen uit in periodes met een lage vraag en lenen in piekperiodes, wat kosten verlaagt en duurzame logistiek ondersteunt. Om de voordelen eerlijk te verdelen, gebruikt het onderzoek winstdelingsmechanismen uit de speltheorie die samenwerking op lange termijn stimuleren.

De studie ontwikkelt Operations Research optimalisatiemodellen en oplossingsmethoden om CVU onder verschillende omstandigheden te evalueren. De resultaten tonen dat CVU vergelijkbare voordelen oplevert als orderdeling, terwijl implementatie praktischer is omdat geen gevoelige gegevens gedeeld hoeven te worden en elke vervoerder volledige controle behoudt over leveringen aan eigen klanten. Het maakt ook een kleinere vloot mogelijk, wat waardevol is gezien de verschuiving naar duurdere elektrische voertuigen. Het proefschrift breidt CVU bovendien uit in twee richtingen: (1) planning over meerdere periodes, met de nadruk op consistente dienstverlening; en (2) stadslogistiek via een twee-echelon bezorgsysteem. In beide gevallen tonen de bevindingen aan dat het delen van voertuigen de economische efficiëntie van logistieke systemen verbetert.