Over ons Actueel Evenementen Promoties

Education-based status

Exploring the institutional effects of education
Promotie:J.J.L. (Jochem) van Noord
Wanneer:02 september 2021
Aanvang:12:45
Promotors:R. (Russell) Spears, Prof, prof. dr. B. Spruyt
Copromotor:T. (Toon) Kuppens, Dr
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Education-based status

Onderwijs en de politieke kloof tussen hoger en lager opgeleiden

Onderwijs is vaak aanwezig als onderwerp in politieke en maatschappelijke discussies. De waarde en de effecten worden echter vaak begrepen als secundair aan andere maatschappelijke velden. Onderwijs wordt vaak niet gezien als iets met een eigen autonome invloed op bijvoorbeeld de economie, cultuur en de wijze waarop mensen zichzelf en anderen zien.

In zijn proefschrift onderzoekt Jochem van Noord hoe opleidingsniveau invloed heeft op de ‘status’ van individuen, oftewel hun aanzien in de samenleving, en hoe dit hun gedrag kan beïnvloeden. Hij toont aan dat opleidingsniveau inderdaad beïnvloedt hoe mensen hun eigen statuspositie in de samenleving ervaren. Ook zijn er aanwijzingen dat deze invloed een directer gevolg van opleidingsniveau is in landen met meer hoger opgeleiden, zoals Nederland. In deze landen is er ook een groter verschil in gevoelens van miskenning tussen hoger en lager opgeleiden, die vervolgens een kans hebben op het vergroten van politieke vervreemding.

Als het gaat om stemgedrag, hebben zowel lager als hoger opgeleiden een voorkeur voor hoger opgeleide politieke kandidaten. Dit lijkt voort te komen uit een perceptie van hoger opgeleiden als meer competent, maar bij hoger opgeleiden is dit ook een voorbeeld van het willen bevoordelen van de eigen groep. Bij gelijke competentie hebben lager opgeleiden niet of nauwelijks aandacht voor opleidingsniveau van politieke kandidaten.