Over ons Actueel Evenementen Promoties

Contemporary discourses around corporate social responsibility and their influence on business and society relations

Promotie:Mw. Y. (Yanina) Kowszyk
Wanneer:15 december 2022
Aanvang:11:00
Promotors:F.M.D. (Frank) Vanclay, Prof, prof. dr. M. Badia
Copromotor:dr. Walter
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Ruimtelijke Wetenschappen
Contemporary discourses around corporate social responsibility and
their influence on business and society relations

Zes discoursen rond maatschappelijk verantwoord ondernemen

Yanina Kowszyk presenteert een raamwerk met zes belangrijke discoursen rond maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) die tussen 2000 en 2020 zijn ontstaan, met aandacht voor hun invloed op zakelijke en maatschappelijke relaties.

(1) Een ‘postkolonialistisch’ discours, dat naar voren brengt dat mvo tracht bedrijfsmacht te legitimeren en dat bedrijven de mvo-activiteiten zouden moeten definiëren en er baat van zouden moeten hebben.

(2) Een ‘politieke ecologie’-discours, dat beargumenteert dat mvo lokale vormen van levensonderhoud, wereldbeeld en de cultuur van lokale gemeenschappen moet respecteren en acties moet vermijden die daarmee in strijd zijn. Hieruit volgt dat lokale gemeenschappen de mvo-activiteiten zouden moeten definiëren en er baat van zouden moeten hebben.

(3) Een discours rond ‘de beleidseffecten van maatschappelijke bewegingen’, waarvan de hoofdpropositie is dat beleid en instituten van essentieel belang zijn voor het reguleren van mvo en gedrag van ondernemingen. Voor dit discours zouden maatschappelijke bewegingen en burgers, vooral degenen die zich bezighouden met de richting van ontwikkelmodellen, degenen moeten zijn die mvo zouden moeten definiëren en er baat bij zouden moeten hebben.

(4) Een ander discours stelt een ‘kwantitatieve meting van mvo-programma’s’ voor, omdat dit kan aantonen dat mvo positieve effecten kent voor zowel gemeenschappen als bedrijven. Hieruit volgt dat mvo-managers zouden moeten definiëren waaruit de mvo-acties bestaan.

(5) Het ‘groene economie’-discours, wat stelt dat mvo tot doel heeft bedrijfsmodellen om te vormen tot CO2-neutrale bedrijven. Hieruit volgt dat multilaterale organisaties zouden moeten definiëren waaruit de mvo-acties bestaan.

(6) En het ‘ESG-discours’ (d.w.z. het discours met betrekking tot milieu-, sociale en bestuurs-aspecten). Dit discours heeft tot doel investeringsmogelijkheden met laag risico te bieden, wat wil zeggen dat investeerders en datavendors zouden moeten definiëren wat mvo inhoudt, en dat investeerders de belangrijkste spelers zouden moeten zijn die baat hebben bij de mvo-acties.