Over ons Actueel Evenementen Promoties

The time is now to improve perioperative care and outcomes
Promotie:Mw. S.J.E. (Sara) Beishuizen
Wanneer:28 oktober 2020
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. B.C. (Barbara) van Munster, prof. dr. S.E.J.A. de Rooij
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Studies on delirium and associated cognitive and functional decline
in older surgical patients

Factoren die het optreden van een delier bij oudere patiënten beïnvloeden

Veel oudere patiënten die worden opgenomen in het ziekenhuis krijgen last van symptomen als verwardheid, wisselend bewustzijn en agitatie. Dit noemen artsen een delier, of delirium. Meestal verdwijnen de symptomen na enkele dagen, maar ook lang na het delier kunnen patiënten klachten van vergeetachtigheid houden en achteruitgaan in hun zelfstandig functioneren. Aangezien deze symptomen vaak optreden na een operatie, is het belangrijk om hier rekening mee te houden tijdens het overwegen van een operatie. In dit proefschrift bracht Beishuizen het verloop van een delier beter in kaart en onderzocht ze verschillende factoren die het optreden van een delier rondom een operatie mogelijk beïnvloeden.

Voor het onderzoek richtte Beishuizen zich op patiënten die geopereerd werden vanwege een gebroken heup of een verkalkte aortaklep. Het bleek lastig om met behulp van een biomarker te achterhalen of er hersenschade ontstaat tijdens een delier, omdat het ziektebeeld bij iedereen anders is en de oorzaak van de delier ook van invloed zijn op deze biomarker. Voor patiënten met bloedarmoede kan een bloedtransfusie mogelijk wel het risico op een delier verlagen.

Tot slot beveelde Beishuizen aan om voorafgaand aan de operatie de kansen op een delier in te schatten, want deze bleken samen te hangen met de kans op negatieve uitkomsten na een operatie. Door hier rekening mee te houden tijdens het besluitvormingsproces, hoopt Beishuizen op een betere uitkomst voor patiënten.

Curriculum Vitae

Sara Beishuizen (1987) studeerde Geneeskunde aan de Universiteit van Amsterdam. Haar promotieonderzoek vond plaats bij het Universitair Centrum Ouderengeneeskunde en het BCN-BRAIN instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is zij werkzaam als AIOS Klinische Geriatrie bij het Onze Lieve Vrouwen Gasthuis. De titel van haar proefschrift luidt: "Studies on delirium and associated cognitive and functional decline in older surgical patients".