Aiming for quality and moving together
Promotie: | D.F.A.A. (Dagmar) Derikx |
Wanneer: | 07 juli 2025 |
Aanvang: | 11:00 |
Promotors: | dr. E. (Esther) Hartman, dr. M.M. (Marina) Schoemaker, dr. S. (Suzanne) Houwen |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Medische Wetenschappen / UMCG |

Streven naar kwaliteit en samen in beweging
Motorische vaardigheden helpen kinderen te spelen en de wereld te ontdekken en zijn daarom essentieel voor hun algehele ontwikkeling. Toch zijn deze vaardigheden de afgelopen decennia achteruitgegaan.
De eerste focus lag op de kwalitatieve aspecten van gooien en vangen, dus op hoe kinderen een bal vangen in plaats van of ze een bal vangen. Uit de literatuurstudie bleek dat kinderen met Developmental Coordination Disorder (coördinatie-ontwikkelingsstoornis) andere strategieën gebruiken, maar toch minder ballen vangen dan regulier ontwikkelende kinderen. Op basis van deze inzichten werd een methode ontwikkeld, waarmee de ontwikkeling van de kwaliteit van gooien en vangen is onderzocht bij 3-t/m-5-jarigen.
De tweede focus lag op het ontdekken welke sociale omgevingsfactoren samenhangen met de motorische vaardigheden van regulier ontwikkelende kinderen. Uit de literatuurstudie bleek dat eerdere onderzoeken vooral kinderen onder de 6 jaar en hun thuissituatie onderzochten. In een vervolgstudie werd geen verband gevonden tussen de kenmerken van broers en zussen en de motorische vaardigheden van 3-t/m-5-jarigen. Vervolgens werd gekeken naar het type speelactiviteiten van 6-t/m-8-jarigen en met wie zij speelden tijdens schoolpauzes. Kinderen die activiteiten deden waarbij ze weinig bewogen, hadden betere balvaardigheden, terwijl andere speelaspecten geen verband lieten zien.
Omdat de bevindingen lieten zien dat het type activiteit waaraan kinderen deelnemen samenhangt met hun motorische vaardigheden, werden de vrijetijdsactiviteiten van 6-t/m-8-jarigen verder onderzocht. Kinderen die vaker deelnamen en aan meer verschillende activiteiten, hadden betere motorische vaardigheden.
Dit proefschrift van Dagmar Derikx biedt inzichten voor het meten van de kwaliteit van motorische vaardigheden en hoe sociale omgevingsfactoren en activiteiten samenhangen met motorische vaardigheden.