Co-constructing subject-specific pedagogical knowledge during lesson study in initial teacher education
Promotie: | drs. C.H.W. (Carien) Bakker |
Wanneer: | 09 oktober 2025 |
Aanvang: | 12:45 |
Promotors: | dr. S. (Siebrich) de Vries, prof. dr. C.M. (Kees) de Glopper |
Waar: | Academiegebouw RUG / Studenten Informatie & Administratie |
Faculteit: | Gedrags- en Maatschappijwetenschappen |

‘Lesson study’ als leertaak voor docenten-in-opleiding
Docenten-in-opleiding (dio’s) ervaren geregeld afstand tussen theorie en praktijk als ze zich vakdidactisch bekwamen. Om die kloof te overbruggen hebben ze baat bij leertaken die hen helpen theorie toe te passen in complexe, open en authentieke situaties. Ze krijgen dan de tijd om na te denken, te experimenteren met een nieuwe vakdidactische aanpak en te onderzoeken hoe die aanpak inwerkt op het leren van leerlingen. Zo’n leertaak is ‘lesson study’, waarbij een team van docenten een leerprobleem van hun eigen leerlingen kiest dat ze willen onderzoeken. Uit het onderzoek van Carolien Bakker blijkt dat lesson study een geschikte leertaak is om de kloof tussen theorie en praktijk te verkleinen.
Bij lesson study doorlopen de dio’s een cyclus van (1) probleemanalyse; (2) ontwerp van een onderzoeksles; (3) uitvoering van de les en verzameling van empirische data door leerlingen te observeren en te interviewen, en (4) reflectie, herontwerp, uitvoering, dataverzameling etc. Gespreks- en documentanalyses laten onder andere zien dat de dio’s erin slagen op basis van theoretische input nieuwe vakdidactische kennis te ontwikkelen en toe te passen in de onderzoeksles. Ervaren cognitieve conflicten in de reflectiefase, als gevolg van onverwachte reacties van leerlingen, leidde ook tot de ontwikkeling van vakdidactische kennis.