Over ons Actueel Evenementen Promoties

Older workers’ work limitations, vitality and retirement preferences

The differential effects of chronic health conditions
Promotie:Mw. A.C. (Anushiya) Vanajan
Wanneer:14 december 2022
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. C.J.I.M. (Kène) Henkens, prof. dr. U. (Ute) Bultmann
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Older workers’ work limitations, vitality and retirement
preferences

Vitaliteit van oudere werknemers met chronische aandoeningen onderzocht

In de westerse wereld is de pensioengerechtigde leeftijd de afgelopen decennia steeds verder verhoogd om de beroepsbevolking op peil te houden. Oudere werknemers moeten dus langer doorwerken dan eerder verwacht, en dit kan uitdagingen geven in de gezondheid en het goed uitvoeren van het werk. In dit proefschrift onderzocht Vanajan daarom in hoeverre chronische aandoening effect hebben op de vitaliteit, gezondheid gerelateerde werkbeperkingen en subjectieve levensverwachting van oudere werknemers, en in hoeverre deze aspecten ervoor zorgen dat de werknemers eerder met pensioen willen gaan. Daarnaast keek ze ook hoe organisaties deze oudere werknemers kunnen ondersteunen in de jaren voor hun pensioen.

Het onderzoek van Vanajan toont aan dat er grote verschillen zijn in de effecten van verschillende chronische aandoeningen. Het effect bleek sterk af te hangen van het soort chronische aandoening, en het maakte ook uit ook of de patiënt de aandoening al had of nieuw gediagnosticeerd werd. Wel werd duidelijk dat de gezondheid op het werk voor werknemers met chronische aandoeningen verbeterd kan worden door het creëren van een psychologisch veilig organisatieklimaat en flexibele werktijden. Vanajan vond ook dat de vitaliteit van oudere werknemers verbetert na hun pensionering, en dat dit effect groter is bij werknemers met fysiek zwaar werk.

Dit proefschrift toont aan dat het hebben van chronische aandoeningen in de jaren voor het pensioen schadelijk is voor gezondheid, het werk en het functioneren van oudere werknemers. Omdat de verwachting is dat mensen in de toekomst langer door zullen werken, is het volgens Vanajan belangrijk om effectieve strategieën te ontwikkelen om de gezondheid en werkvermogen van oudere werknemers te beschermen en te bevorderen.

Curriculum Vitae Anushiya Vanajan

De titel van het proefschrift luidt: “Older workers’ work limitations, vitality and retirement preferences - The differential effects of chronic health conditions.” Anushiya Vanajan  (1991) studeerde Epidemiologie aan de Ludwig-Maximilians-Universiteit München, Duitsland. Ze deed haar promotieonderzoek bij het SHARE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is ze werkzaam als postdoc en research infrastructure liaison officer bij het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Institute (NIDI).