Over ons Actueel Evenementen Promoties

Social engagement during the retirement transition

insights into volunteering, caregiving, and grandparenting
Promotie:Mw. O. (Olga) Grünwald
Wanneer:26 september 2022
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. C.J.I.M. (Kène) Henkens
Copromotor:dr. M. Damman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Social engagement during the retirement transition

Sociale participatie van gepensioneerden na veranderingen in werk en pensioen

De afgelopen tien jaar zijn er grote veranderingen doorgevoerd op het gebied van werk en pensioen. De pensioenleeftijd is onder andere verhoogd en ook worden mensen gestimuleerd om na hun pensionering betaald door te werken. In dit proefschrift onderzocht Grünwald welk effect deze veranderingen hebben op de sociale participatie van ouderen in Nederland.

Voor haar onderzoek keek Grünwald met name naar de invloed van pensionering op het actief zijn in vrijwilligerswerk, mantelzorg en zorg voor kleinkinderen. Hieruit bleek dat de opkomst van betaalde doorstartbanen na het pensioen ervoor hebben gezorgd dat recent gepensioneerden minder aan vrijwilligerswerk doen. Deze banen zorgen er echter niet voor dat mensen minder mantelzorg verlenen, dit blijkt weinig beïnvloed te worden door de pensionering. Ook vond Grünwald dat grootouders na hun pensioen een actieve rol spelen in de zorg voor de kleinkinderen, zelfs wanneer ze betaald blijven werken.

Deze resultaten belichten volgens Grünwald de onbedoelde effecten van langer doorwerken op sociale participatie van ouderen. Hier moeten we volgens de promovendus rekening mee houden, aangezien toekomstige cohorten van oudere werknemers tot op hogere leeftijd zullen doorwerken en daarmee deze taken moeten blijven combineren.

Curriculum Vitae Olga Grünwald

De titel van het proefschrift luidt: “Social engagement during the retirement transition - insights into volunteering, caregiving, and grandparenting.” Olga Grünwald (1989) studeerde Sociologie aan de Universität zu Köln in Duitsland. Ze deed haar promotieonderzoek bij het SHARE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is ze werkzaam als onderzoeker bij het NIDI.