Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:L. Bittó-Urbanová
Wanneer:19 juni 2023
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. S.A. (Menno) Reijneveld, prof. A. (Andrea) Madarasová Gecková, PhD
Copromotors:dr. J. Holubcíková, J.P. (Jitse) van Dijk
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Adolescents in a digital world: the risks and benefits of the use
of digital technology

Adolescenten in een digitale wereld: de risico's en voordelen van het gebruik van digitale technologie

Digitale technologieën zijn één van de sterkst drijvende krachten van de moderne samenleving. Ze hebben niet alleen invloed op hoe mensen de wereld waarnemen, maar ook op hoe ze zich daarin gedragen. Het internet en de mobiele telefoon zijn voor veel mensen eerste keus geworden, omdat ze daarmee verschillende dingen gemakkelijker kunnen doen. Dit geldt in het bijzonder voor adolescenten. Deze zijn niet alleen wereldwijd de meest verbonden groep, maar ook de groep van jongs af aan omringd door technologie.

Het gebruik van digitale technologie kan hen echter ook blootstellen aan veel uitdagingen en negatieve ervaringen. In haar proefschrift beschrijft Bittó-Urbanová de rol die digitale technologie speelt in het leven van adolescenten die deze technologie vaak in een problematische mate gebruiken. Ze heeft verschillende manieren geïdentificeerd waarop digitale technologie gunstig kan zijn voor adolescenten, bijvoorbeeld als een slim en nuttig apparaat dat hen kan ondersteunen bij formeel en niet-formeel onderwijs, sociale interacties, het creëren van hun alternatieve wereld en zelfontplooiing. Ze stelde ook vast dat adolescenten zich bewust zijn van de risico's waaraan ze kunnen zijn blootgesteld door het gebruik van de digitale technologie. Voorbeelden daarvan zijn de afhankelijkheid van de functionaliteit ervan, problemen om het gebruik onder controle te houden, de gezondheidsproblemen die gebruik veroorzaakt en de kwetsbaarheid van jongeren in de virtuele ruimte.

Het proefschrift laat ook verschillende individuele en sociale factoren zien die verband houden met overmatig internetgebruik (EIU) of internetverslaving (IA). Adolescenten die een lagere sociaaleconomische status, een lagere tevredenheid met het leven, of een hoger niveau van emotionele en gedragsproblemen hebben en degenen die door leeftijdgenoten werden gediscrimineerd, liepen een hoger risico op EIU of IA. Bovendien bleek geslacht het verband tussen discriminatie door leeftijdsgenoten vanwege een ongunstige sociaaleconomische situatie en EIU sterk te modereren. Jongens die dit soort discriminatie meemaakten, maakten meer kans om buitensporige internetgebruikers te worden.

CV Laura Bittó-Urbanová

Laura Bittó-Urbanová (1992) studeerde Psychologie aan de P.J. Šafarik Universiteit in Košice, Slowakije. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Gezondheidspsychologie en Onderzoeksmethodologie van dezelfde universiteit en bij de afdeling Gezondheidswetenschappen van het Universitair Medisch Centrum Groningen en Rijksuniversiteit Groningen. Momenteel is zij werkzaam al schoolpsycholoog en wil ze graag blijven deelnemen aan onderzoek naar de rol van digitale technologie in het leven van adolescenten. De titel van haar proefschrift luidt: Adolescents in a digital world: the risks and benefits of the use of digital technology.