Over ons Actueel Evenementen Promoties

mechanisms and targets for intervention
Promotie:Mw. Z. (Zongmei) Wu
Wanneer:05 oktober 2022
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. A.J. (Han) Moshage, prof. dr. G. (Gertjan) van Dijk
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Metabolic Dysfunction-associated Fatty Liver Disease: mechanisms
and targets for intervention

Metabole disfunctie-geassocieerde leververvetting: mechanismen en doelen voor interventie

Metabole dysfunctie-geassocieerde leververvetting (MAFLD, metabolic dysfunctionassociated fatty liver disease) is een complexe ziekte, variërend van eenvoudige steatose tot steatohepatitis, fibrose, cirrose en kan uiteindelijk leiden tot de ontwikkeling van een hepatocellulair carcinoom (HCC). Kenmerkend voor MAFLD is de blootstelling aan overmatige hoeveelheden (toxische) lipiden, wat leidt tot ophoping van lipiden in hepatocyten, verstoorde functie van mitochondriën en/of het endoplasmatisch reticulum (ER) en oxidatieve stress. Deze processen zorgen gezamenlijk voor schade in hepatocyten en uiteindelijk apoptose of necrose van deze levercellen. Beschadigde hepatocyten hebben ook invloed op niet-parenchymale levercellen, zoals Kupffer-cellen en stellaatcellen, wat leidt tot (chronische) ontsteking en fibrose.

Door palmitaat geïnduceerde lipotoxiciteit is op grote schaal gebruikt als een in vitro model voor lipotoxiciteit bij MAFLD. Door palmitaat geïnduceerde toxiciteit vat de belangrijkste kenmerken samen van MAFLD-pathologie: organel (mitochondriën en ER) stress, oxidatieve stress en celdood.

In haar proefschrift heeft Wu aangetoond dat hesperetine, scopoletine en umbelliferon worden beschouwd als een therapeutische strategie om deze pathologische verschijnselen te verlichten en om celdood te voorkomen in het kader van MAFLD. De directe effecten van deze verbindingen op niet-parenchymale cellen moeten nog worden onderzocht. Haar studies waren voornamelijk uitgevoerd in gekweekte cellen. Daarom moeten de resultaten worden bevestigd in representatieve in vivo modellen en uiteindelijk in klinische proeven.

CV Zongmei Wu

Zongmei Wu  (1991) studeerde Diergeneeskunde aan de Jilin University in China. Met steun van het China Scholoarship Council schreef ze zich in voor een PhD-programma bij de afdeling Gastro-enterologie en Hepatologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen, onder supervisie van prof.dr. Han Mosage. Haar onderzoek was gericht op mechanismen en doelen voor interventie bij metabole disfunctie-geassocieerde leververvetting. De titel van haar proefschrift luidt: Metabolic Dysfunction-associated Fatty Liver Disease: mechanisms and targets for intervention.