Over ons Actueel Evenementen Promoties

Sustained physical activity and health following rehabilitation

unravelling the role of perceived fatigue and activity pacing behaviour
Promotie:B.L. (Bregje) Hegeman-Seves
Wanneer:08 juni 2023
Aanvang:11:00
Promotors:prof. L.H.V. (Lucas) van der Woude, prof. dr. R. (Rienk) Dekker
Copromotors:dr. F.J. Hettinga, dr. T. Hoekstra
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Sustained physical activity and health following rehabilitation

Aanhoudende fysieke activiteit en gezondheid na revalidatie: het ontrafelen van de rol van waargenomen vermoeidheid en activiteitenstimulatiegedrag

Ernstige ervaren vermoeidheid is geassocieerd met lage niveaus van beweeggedrag en lage niveaus van kwaliteit van leven bij mensen met fysieke beperkingen en/of chronische aandoeningen, en met name bij mensen na een Cerebro Vasculair Accident (CVA). Dat concludeert Seves in haar proefschrift, waarin zij de impact van vermoeidheid en het omgaan met vermoeidheid op beweeggedrag en kwaliteit van leven beschrijft, zowel tijdens als na revalidatie.

Seves beoogde met haar onderzoek bij te dragen aan de verbetering van vermoeidheidsbegeleiding in revalidatieprogramma’s en nazorg, en specifiek voor mensen na een CVA. De vermoeidheidsbegeleiding zou aandacht moeten besteden aan de volgende punten: omgaan met vermoeidheid en fysieke activiteiten, acceptatie van de aandoening, het vermogen, de mogelijkheid en de motivatie om beweeggedrag en participatie te veranderen, en verschillende vormen van vermoeidheid (mentale versus fysieke vermoeidheid).

Daarnaast hadden mensen na een CVA en hun naasten de behoefte om informatie over vermoeidheid na een CVA te ontvangen ruim voor ontslag uit revalidatie. Ook zou CVA-nazorg door een CVA-nazorgverpleegkundige/coach landelijk geïmplementeerd moeten worden in de revalidatiepraktijk, omdat mensen na een CVA en professionals daar behoefte aan hebben.

CV Bregje Seves

Bregje Seves (1995) studeerde Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek voerde ze uit bij het Centrum voor Bewegingswetenschappen van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Momenteel is zij werkzaam als wetenschappelijk onderzoeker bij het Centrum voor Revalidatie van het UMCG en als docent bij de afdeling Gezondheidswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam.

De titel van haar proefschrift luidt: Sustained physical activity and health following rehabilitation: unravelling the role of perceived fatigue and activity pacing behaviour.