Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Studies on perioperative care for frail patients

Verbeteringen in zorgproces rondom gynaecologische operaties voor oudere patiënten

Door de vergrijzing zijn er steeds meer ouderen in Nederland, en de afgelopen jaren worden ook steeds meer ouderen geopereerd. Deze oudere patiënten lopen een groter risico op slechte uitkomsten na zo’n operatie, maar dit geldt niet voor iedereen. Voor artsen is het handig om van te voren een indicatie te krijgen van hoe goed de patiënt zal revalideren, en hoe ze deze uitkomst eventueel kunnen verbeteren. In dit proefschrift onderzocht Van der Zanden verschillende manieren om de zorg rondom een operatie (met name gynaecologische operaties) van een oudere patiënt aan te passen en zo de uitkomsten te verbeteren.

Allereerst keek Van der Zanden hoe patiënten die risico lopen op slechtere uitkomsten geïdentificeerd kunnen worden. Hieruit bleek ook dat het belangrijk is om clinici te onderwijzen en bewuster te laten letten op kwetsbaarheid bij oudere patiënten. De geïdentificeerde patiënten kan een gepersonaliseerd programma worden aangeboden, waarbij ze zowel voor de operatie als na de operatie worden begeleidt. Zo’n programma is volgens het onderzoek van Van der Zanden breed genoeg om bij meerdere typen operaties te gebruiken, en niet alleen bij gynaecologische patiënten. Het is belangrijk om tijdens het programma te letten op signalen van bloedarmoede, omdat dit de kans op acute verwarring na de operatie vergroot.

Curriculum Vitae

Vera van der Zanden (1993) studeerde geneeskunde aan de Universiteit van Amsterdam. Ze deed haar promotieonderzoek bij Gelre Ziekenhuizen in samenwerking met het Universitair Centrum Ouderengeneeskunde en het SHARE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Op dit moment is ze werkzaam als arts-assistent Verloskunde en Gynaecologie bij het Meander Medisch Centrum. De titel van haar proefschrift luidt: “Studies on perioperative care for frail patients, focused on gynecology.”