Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:A. Minh
Wanneer:15 juni 2021
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. U. (Ute) Bultmann, prof. dr. C. McLeod, prof. dr. S.A. (Menno) Reijneveld
Copromotor:dr. M. Guhn
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Mental health, education and work in Canada, the Netherlands, and
the United States

Psychische gezondheid, onderwijs en werk in Canada, Nederland en de Verenigde Staten

Ongeveer de helft van alle psychische problemen ontstaan tijdens de adolescentie en hebben grote gevolgen voor onderwijs- en werkuitkomsten. Een belangrijke vraag is hoe verschillen tussen landen, wat betreft het sociale vangnet, het onderwijssysteem en arbeidsmarkt, van invloed zijn op de frequentie en het beloop van psychische problemen tijdens de adolescentie. In haar proefschrift heeft Minh onderzocht hoe systeemverschillen tussen Canada, Nederland en de Verenigde Staten (VS) van invloed zijn op de psychische gezondheid van adolescenten, en op onderwijs- en werkuitkomsten.

De resultaten laten zien dat patronen van psychische gezondheid tijdens de adolescentie vergelijkbaar zijn voor de drie landen: de meeste jongeren hebben weinig psychische problemen tijdens hun adolescentie, maar sommigen ervaren een toename of afname van psychische problemen na verloop van tijd. Patronen die worden gekenmerkt door meer psychische problemen, hangen samen met een slechtere positie op de arbeidsmarkt. De rol van opleidingsniveau speelt hierbij een belangrijke rol: de impact van psychische problemen op de positie op de arbeidsmarkt is aanzienlijk kleiner voor jongvolwassenen die de middelbare school hebben afgerond of een startkwalificatie hebben behaald.

Daarnaast laten de resultaten zien dat verschillen tussen landen wat betreft het sociale vangnet, onderwijssysteem en de arbeidsmarkt, invloed hebben op de (on)gelijke verdeling van psychische problemen onder adolescenten en de mate waarin psychische problemen een negatieve impact hebben op onderwijs en werk als jongvolwassene. De resultaten suggereren dat adolescenten met psychische problemen als jongvolwassene meer kans op succes hebben in onderwijs en werk wanneer samenlevingen meer gelijke kansen bieden op het gebied van economie, onderwijs, en arbeidsmarkt. Met name in de VS is herziening nodig van het gezins-, onderwijs- en arbeidsmarktbeleid om meer gelijke kansen te bieden. Dit proefschrift onderstreept dus hoe belangrijk het is gelijke kansen te creëren, door middel van een eerlijke verdeling van middelen voor jonge mensen met psychische problemen op de weg naar volwassenheid.

CV

Anita Minh (1989) doet onderzoek naar de belemmerende en faciliterende factoren van psychische gezondheid en onderwijs- en werkuitkomsten gedurende de levensloop. Ze promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen en de University of British Columbia in Vancouver, Canada als PhD-student in het Abel Tasman Talent programma van de Graduate School of Medical Sciences/RUG en als Canadian Institute for Health Research (CIHR) Banting en Best Doctoral Fellow. De titel van haar proefschrift luidt: Mental health, education and work in Canada, the Netherlands, and the United States.