Over ons Actueel Evenementen Promoties

Toxic effects of heavy metals on the immune system

Evidence from population and in vitro studies
Promotie:Dhr. Y. (Yu) Zhang
Wanneer:02 juni 2021
Aanvang:16:15
Promotors:dr. M.M. (Marijke) Faas, prof. dr. X. Xu, prof. dr. X. Huo, prof. dr. P. (Paul) de Vos
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Toxic effects of heavy metals on the immune system

Giftige effecten van zware metalen op het immuunsysteem

Het produceren van elektronisch afval (e-waste) is een steeds groter wordend probleem, aangezien tijdens dit proces gevaarlijke chemicaliën vrijkomen die tot verontreinigingen kunnen leiden. Deze verontreinigingen vormen niet alleen een ernstige bedreiging voor het milieu, maar ook de gezondheid van de mens wordt in gevaar gebracht. Zware metalen die tijdens het ontmantelingsproces van e-waste worden gegenereerd, kunnen terecht komen in het milieu, het voedsel en ons drinkwater, waardoor mensen die binnen een bepaalde afstand van e-waste recyclingbedrijven wonen een verhoogd risico lopen op het ontwikkelen van ernstige gezondheidsproblemen.

Het immuunsysteem van kinderen bevindt zich nog in de ontwikkelingsfase en is gevoeliger voor de effecten van giftige zware metalen in vergelijking met het immuunsysteem van volwassenen. Gegevens over hoe blootstelling aan zware metalen het immuunsysteem van kinderen beïnvloedt, vooral van degenen die in een gebied wonen dat aan e-waste is blootgesteld, zijn echter relatief schaars.

In zijn proefschrift onderzocht Zhang door middel van populatiestudies de blootstelling aan zware metalen (lood, cadmium, kwik en arseen) en hun effecten op het immuunsysteem van kinderen die in dit gebied wonen. Zijn gegevens suggereren dat blootstelling aan zware metalen bij kinderen een afwijkende immuunhomeostase en inflammatoire activering veroorzaakt. Bovendien hebben de in vitro studies cellijnen van immuuncellen (MonoMac 6 en Jurkat) gebruikt, om mogelijke mechanismen te evalueren waarmee zware metalen de immuunfunctie beïnvloeden.

CV Yu Zhang Yu Zhang (1990) studeerde Biotechnologie aan de Auhui Medische Universiteit in China. Daarna was hij werkzaam als masterstudent bij het Shantou Universitair Medisch College, ook in China. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de sectie Medische Biologie van de afdeling Pathologie en Medische Biologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen en het Shantou Universitair Medisch College. De titel van zijn proefschrift luidt: Toxic effects of heavy metals on the immune system. Evidence from population and in vitro studies.