Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotors:prof. dr. M.J. (Maarten) Postma, prof. dr. M. Ouwens
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Matching-adjusted indirect comparisons applied for comparative
efficacy of haematologic cancer drugs within health economic
analysis

Matching-adjusted indirect comparison toegepast voor vergelijkende werkzaamheid van hematologische geneesmiddelen tegen kanker binnen gezondheidseconomische analyse

Ondanks de beschikbaarheid van methodologische richtlijnen voor het uitvoeren van een matching-adjusted indirect comparison (MAIC) is er meer onderzoek nodig voor betere toepasbaarheid van MAICs in de praktijk, het integreren in gezondheidseconomische modellen, en de beoordeling van Health Technology Assessment (HTA) agentschappen van aanvragen die MAICs bevatten. Muresan had als doel van zijn proefschrift om te evalueren hoe MAICs worden toegepast in de praktijk om de comparatieve effectiviteit van hematologische kankergeneesmiddelen voor gezondheidseconomische modellering te beoordelen.

Literatuurstudies werden gebruikt om te bepalen wat het onderliggende bewijs is van huidige behandelopties voor verschillende hematologische indicaties. MAICs werden toegepast om een indirecte vergelijking te maken van de werkzaamheid en veiligheid van de behandelingen, rekening houdend met de specificiteit van de onderliggende data. De MAIC-bevindingen werden vervolgens geïncorporeerd in een kosten-effectiviteitsmodel en geëxtrapoleerd over een levenslange tijdspanne. Verschillende extrapolatiemodellen werden getest en vergeleken om te beoordelen welke modellen het best pasten bij het onderliggende overlevingscurven.

De literatuur laat zien dat hematologische behandelingen voornamelijk worden beoordeeld in single-arm studies met weinig tot geen directe vergelijkingen. Hoewel MAICs deze hiaten in het bewijs zouden kunnen dichten, zou een gebrek aan methodologische uniformiteit in de manier waarop MAICs in de praktijk worden toegepast en de daarop volgende gerapporteerde resultaten ertoe kunnen leiden dat vertekende of onjuiste resultaten worden opgenomen in gezondheidseconomische modellen. Extrapolatie van dergelijke uitkomsten met suboptimale parametrische curven zou kunnen bijdragen aan toenemende onzekerheid in ingediende HTA-aanvragen. Muresan pleit voor meer gestandaardiseerde methodologie en standaarden voor rapportage voor MAICs en tijdige afstemming van de theoretische richtlijnen op de praktische realiteit.

CV Bogdan Muresan

Bogdan Muresan (1988) studeerde Internationale Handel en Economie aan de Universiteit van Boekarest voor Economische Studies, Rechten aan de Universiteit van Boekarest en de Babes-Bolyai Universiteit van Cluj-Napoca, Roemenië, en Health Economics, Policy and Law aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Research Institute for Science in Healthy Ageing and healthcaRE (SHARE) van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Daarna zal hij werkzaam zijn als Global Health Economics and Outcomes Research Director bij Astellas Pharma. De titel van zijn proefschrift luidt: Matching-adjusted indirect comparisons applied for comparative efficacy of haematologic cancer drugs within health economic analysis.