Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Processing catalytic information in bacteria

Gecombineerde cellulaire fabriek biedt nieuwe mogelijkheden

Het promotieonderzoek van Rudy Rubini had als doel een cruciale stap te zetten voor het realiseren van cellulaire fabrieken waarbij synthetische katalysatoren en biokatalysatoren in micro-organismen samenwerken. Deze gezamenlijke inspanning van synthetische chemie en metabole engineering zou veel boeiende toepassingen mogelijk kunnen maken, zoals de synthese van verbindingen met toegevoegde waarde uit biomassa en de gerichte afgifte van geneesmiddelen in situ.

Rubini veronderstelde dat hij een kunstmatige verbinding zou kunnen leggen tussen de capaciteiten van een (bio)katalysator en een waarneembare eigenschap die exclusief is voor levende organismen. Een dergelijke link kan nuttig zijn voor de identificatie van biocompatibele synthetische katalysatoren en de verbetering van biotechnologisch relevante enzymen. Zijn onderzoek laat zien dat deze toepassingen inderdaad mogelijk zijn en op een overeenkomstige manier kunnen worden benaderd door bacteriële groei te gebruiken als maatstaf voor katalytische activiteit.

Rudy Rubini verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Biomolecular Chemistry and Catalysis van het Stratingh Instituut met financiering via NWO. Hij werkt nu als onderzoeker bij Peptone.