Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. C.G. (Camilo) Sotomayor Campos
Wanneer:28 oktober 2020
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. S.J.L. (Stephan) Bakker, G.J. (Gerjan) Navis, prof. dr. R. Rodrigo
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Lifestyle, inflammation, and vascular calcification in kidney
transplant recipients: perspectives on long-term outcomes

Risicofactoren voor falen van donornieren op lange termijn geïdentificeerd

Veel patiënten met eindstadium nierfalen moeten uiteindelijk een niertransplantatie ondergaan. Hoewel deze behandeling over de jaren veel is verbeterd, blijft er ruimte voor verdere optimalisering van de lange termijn resultaten, bijvoorbeeld het voorkomen dat de getransplanteerde nier faalt en het verbeteren van de gezondheidstoestand van de patiënt. In dit proefschrift onderzoekt Sotomayor verschillende beïnvloedbare risicofactoren voor het falen van de getransplanteerde nier, zoals leefstijl, dieet en blootstelling aan toxische stoffen.

Met zijn onderzoek wist Sotomayor een aantal factoren te identificeren die het risico op het falen van de donornier wellicht kosteneffectief kunnen verminderen in de toekomst. Zo bleek het gunstig om de patiënten na de transplantatie te helpen met hun dieet, en hogere inname van fruit, groente en vis te adviseren. Ook adviseert Sotomayor dat verder onderzoek naar de blootstelling aan cadmium en andere toxische stoffen nodig is, omdat dit het risico op falen kan verhogen.

Daarnaast bekeek Sotomayor verschillende mogelijke oorzaken voor het ontstaan van hart- en vaatziekten bij niertransplantatiepatiënten. Met name chronische laaggradige ontsteking, een verstoorde redox balans en een ontregelde bot- en mineraalhuishouding lijken hieraan bij te dragen. Meer onderzoek naar deze processen is volgens de promovendus dus mogelijk interessant om de uitkomsten van niertransplantaties op lange termijn te verbeteren.

Curriculum Vitae

Camilo Sotomayor Campos (1993) studeerde Geneeskunde aan de Universiteit van Chili. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan de afdeling Interne Geneeskunde van het GUIDE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is hij werkzaam als postdoc bij de Universiteit van Chili. De titel van zijn proefschrift luidt: "Lifestyle, inflammation, and vascular calcification in kidney transplant recipients: perspectives on long-term outcomes."