Economic choice under climate change pressure
Promotie: | L. (Lennart) Stangenberg |
Wanneer: | 19 juni 2025 |
Aanvang: | 14:30 |
Promotor: | prof. dr. A.R. (Adriaan) Soetevent |
Copromotor: | A.N. (Noémi) Péter, Dr |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Economie en Bedrijfskunde |

Economische keuze onder druk van klimaatverandering
De klimaatcrisis is een van de grootste uitdagingen van deze tijd. Mensen weten dat snelle actie nodig is, maar toch stellen ze die vaak uit. Het proefschrift van Lennart Stangenberg onderzoekt hoe informatie, verwachtingen en groepsdynamiek van invloed zijn op klimaatgerelateerde beslissingen.
Aan de hand van experimenten en Nederlandse marktdata bekijkt Stangenberg drie situaties waarin mensen met klimaatkeuzes worden geconfronteerd. Uit hoofdstuk 2 blijkt dat hoop op toekomstige technologische doorbraken mensen juist passief maakt, ook als directe actie meer zou opleveren. Hoofdstuk 3 laat zien dat deelnemers die informatie kunnen kopen over een gedeeld doel, beter samenwerken. Hoofdstuk 4 analyseert de Nederlandse woningmarkt en vindt dat energielabels weliswaar invloed hebben op prijzen, maar minder dan eerder gedacht—kopers zien energiezuinigheid soms al zonder het label.
De rode draad: informatie alleen is niet genoeg. Wat telt is hoe mensen die informatie gebruiken—zeker in groepen, waar afstemming lastig is en belangen uiteenlopen. Effectief klimaatbeleid moet daarom niet alleen informeren, maar ook rekening houden met menselijk gedrag en de juiste voorwaarden scheppen voor gezamenlijke actie.