Over ons Actueel Evenementen Promoties

Overcoming algorithm aversion in personnel selection and admissions decisions

Promotie:Dhr. M. (Marvin) Neumann
Wanneer:15 mei 2023
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. R.R. (Rob) Meijer, prof. dr. J.N. Tendeiro
Copromotor:dr. A.S.M. (Susan) Niessen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Overcoming algorithm aversion in personnel selection and admissions
decisions

Algorithms are good!

Door onder meer het toeslagenschandaal krijgen algoritmes steeds kritiek, maar dat is niet terecht. Wat mensen in het algoritme stoppen is het probleem. Over het algemeen is algoritmegebruik een goed idee. In tegenstelling tot mensen beoordelen ze alles en iedereen op dezelfde, voorspelbare manier. Marvin Neumann onderzocht hoe de afkeer van algoritmen te verklaren is en hoe mensen een positievere mening erover kunnen krijgen.

Het gebruik van algoritmen leidt tot betere resultaten, zelfs als het gaat om beslissingen over unieke individuen, waarbij ogenschijnlijk veel complexe factoren relevant zijn, zoals het selecteren van de beste personen voor een baan of een studie. Een simpel algoritme levert betere voorspellingen van toekomstige prestaties op dan een holistisch oordeel van een expert. Dat is al lang bekend, en toch worden algoritmes in de selectiepraktijk zelden gebruikt: men heeft algoritme-afkeer.

Het onderzoek toont aan dat het geven van een training over evidence-based beslissen met algoritmes wellicht nuttig is, maar niet voldoende; het effect was kortdurend. In drie studies bleek het vergroten van de autonomie in het ontwerpen of gebruiken van algoritmes wel een effectieve oplossing. Als gebruikers enige autonomie hadden waren ze zelf en anderen positiever over het gebruik van algoritmes. Ook waren de beslissingen die ze maakten beter. Tot slot bleek dat mensen die consciëntieuzer zijn en meer kennis hebben beter ‘luisteren’ naar het advies van algoritmes, waardoor ze ook betere beslissingen maken. Wil je betere beslissingen maken? Gebruik een simpel algoritme.