Over ons Actueel Evenementen Promoties

A socio-technical approach to the transition to low-carbon residential neighbourhoods

Promotie:Mw. K. (Kathelijne) Bouw
Wanneer:18 april 2023
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. A.P.C. (André) Faaij
Copromotor:dr. C.J. Wiekens
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
A socio-technical approach to the transition to low-carbon
residential neighbourhoods

Een sociaal-technische methode voor het verduurzamen van gebouwen

De doelstellingen uit het Klimaatakkoord stellen de gebouwde omgeving de komende jaren voor een grote uitdaging. Hoewel er al direct beschikbare en kosteneffectieve maatregelen bestaan, blijft het benodigde tempo van verduurzaming achter. De transformatie van de sector is complex en vereist veranderingen op meerdere niveaus. Er zijn zowel geschikte technische oplossingen als sociale veranderingen nodig om de transformatie in de gebouwde omgeving te realiseren. Het vinden van technische oplossingen kan een uitdaging zijn, doordat de bestaande gebouwenvoorraad divers is en oplossingen gebonden zijn aan een lokale context. De sociale uitdaging ligt in het vormgeven van participatie van bewoners en het toegang krijgen tot individuele woningen.

In haar promotieonderzoek heeft Kathelijne Bouw een geïntegreerde, sociaal-technische aanpak ontwikkeld voor deze transitie, die verschillende methoden en instrumenten combineert. De aanpak richt zich op het leveren van de informatie die stakeholders nodig hebben om geïnformeerde beslissingen te nemen over duurzame technieken voor woningen. Bouw ontwikkelde een technisch-economisch model dat het noodzakelijke detailniveau levert om de heterogeniteit van het gebouwenbestand adequaat weer te geven en stakeholders te informeren over de verschillende gevolgen van systeemkeuzes (investeringen, energiekosten, CO2-emissies, enz.).

De technisch-economische modellering heeft Bouw aangevuld met instrumenten om de sociale context in kaart te brengen, waaronder een sociaal wijkprofiel. Op deze manier kan bij de besluitvorming rekening worden gehouden met sociale aspecten, zoals beoogde participatie, potentieel voor collectieve actie en technische voorkeuren. De aanpak is bedoeld om tot kosteneffectieve technische oplossingen te komen die een grotere kans hebben op succesvolle implementatie.

Kathelijne Bouw verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Energie en Milieukunde van het Energy and Sustainability Research Institute Groningen (ESRIG).