Over ons Actueel Evenementen Promoties

Quantitative fluorescence molecular endoscopy

a multidimensional approach for cancer detection
Promotie:dr. I. Schmidt
Wanneer:31 mei 2023
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. W.B. Nagengast
Copromotors:dr. D.J. Robinson, dr. D. Gorpas
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Quantitative fluorescence molecular endoscopy

Kwantitatieve moleculaire fluorescentie-endoscopie: een multidimensionale aanpak voor de opsporing van kanker

Fluorescentie maakt gebruik van tumorspecifieke fluorescente stoffen, oftewel tracers. Deze tracers binden aan tumorspecifieke stoffen die door ziekte verhoogd aanwezig zijn in het weefsel. Fluorescentie heeft als voordeel dat het een hoge resolutie en sensitiviteit heeft, zonder gebruik te maken van radioactiviteit.

Moleculaire fluorescentie-endoscopie combineert deze specifieke tracers met speciale fluorescentie-beeldvormings- en kwantificatiesystemen voor de detectie van tumoren, het monitoren van het effect van behandelingen, of het beter in beeld brengen van de distributie van medicatie. Echter, voordat deze techniek kan worden gebruikt in de kliniek, is standaardisatie van het systeem en kwantificatie van het fluorescentiesignaal essentieel. Kwantitatieve moleculaire fluorescentie-endoscopie (qFME) combineert moleculaire fluorescentie-endoscopie met kwantitatieve reflectiespectroscopie. Hierbij zorgt de fluorescente beeldvorming voor een algemeen overzicht van het signaal en de reflectiespectroscopie voor de kwantificatie.

In haar proefschrift onderzocht Schmidt de optimalisatie en implementatie van kwantitatieve moleculaire fluorescentie-endoscopie voor de standaard klinische zorg. Het proefschrift bestaat uit twee delen: deel I beschrijft de standaardisatie van zowel moleculaire fluorescentie-endoscopie als van reflectiespectroscopie en deel II evalueert de klinische toepassing van de technieken binnen vier verschillende ziektebeelden: alvleesklierkanker, Barrett slokdarm, slokdarmkanker en hypofysetumoren.

CV Iris Schmidt

Iris Schmidt (1992) studeerde Technische Geneeskunde aan de Universiteit Twente. Na haar afstudeerstage is zij gestart met haar promotieonderzoek bij de afdeling Maag-, Darm- en Leverziekten van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Daarna zal zij werkzaam zijn als postdocturaal onderzoeker bij de Optical Molecular Imaging Groningen (OMIG)-groep in het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: Quantitative fluorescence molecular endoscopy. A multidimensional approach for cancer detection.