Over ons Actueel Evenementen Promoties

New PET technologies

Performance, image quality, and clinical implications
Promotie:Mw. J. (Joyce) van Sluis
Wanneer:07 december 2022
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. R. (Ronald) Boellaard
Copromotors:dr. A.H. Brouwers, dr. W. Noordzij
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
New PET technologies

Optimalisatie van PET-beeldvorming

De meest specifieke en gevoelige beeldvormende techniek voor het visualiseren en meten van fysiologische processen in het lichaam is Positron Emissie Tomografie (PET). Deze techniek is in de afgelopen jaren verder ontwikkeld en speelt nu een grote rol in klinische diagnostiek, maar ook in onderzoek. In dit proefschrift onderzocht Van Sluis de nieuwste PET technologieën om het potentieel van PET-beeldvorming in de kliniek en het onderzoek verder te ontwikkelen.

Voor haar onderzoek keek Van Sluis onder andere naar PET systemen met detectoren gebaseerd op silicon photomultiplier elementen (SiPMs). Van Sluis vergeleek het commercieel verkrijgbare systeem van Siemens Healthineers, Biograph Vision, met de oude systemen zonder SiPMs, en concludeerde dat dit nieuwe PET systeem inderdaad leidt tot betere beeldkwaliteit, en dat het in klinisch gebruik ook beter gewaardeerd wordt. Ook kan de scan tot wel drie keer sneller worden uitgevoerd zonder verlies van kwaliteit.

Ook onderzocht Van Sluis een ander nieuw type PET-scanner: een long axial field-of-view (LAFOV) op SiPMs gebaseerd systeem waarbij het hele lichaam in één blikveld gevangen wordt. Dit systeem zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de beeldkwaliteit, ook bij tien keer sneller scannen. Daarnaast bleek het systeem aan Europese standaardisatie normen te voldoen. Het grotere blikveld maakt het mogelijk ook de tracerdistributie in het hele lichaam te volgen over de tijd.

Tot slot onderzocht Van Sluis de optimalisatie rondom het langlevende isotoop 89Zr. De scanduur met dit isotoop kon 50 procent vermindert worden zonder verlies van beeldkwaliteit of kwantitatieve nauwkeurigheid. Met al deze nieuwe resultaten hoopt Van Sluis bij te dragen aan de optimalisatie van PET-beeldvorming en de klinische implementatie hiervan.

Curriculum Vitae Joyce van Sluis

De titel van het proefschrift luidt: “New PET technologies - performance, image quality, and clinical implications.” Joyce van Sluis (1990) studeerde Technische Geneeskunde aan de Universiteit Twente. Ze deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Nucleaire Geneeskunde en Moleculaire Beeldvorming van het CRCG instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is ze werkzaam als postdoc bij het UMCG.