Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. T.G. (Theo) van Kooten
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Topography-mediated control of cellular response: migration,
intracellular crowding, and gene-delivery

Topografie-gemedieerde controle van cellulaire respons: migratie, intracellulaire verdringing en genafgifte

Regeneratieve geneeskunde (regenerative medicine) houdt zich bezig met regeneratie van cellen, weefsels en zelfs organen. Op die manier probeert men ziekten te voorkomen en genezen. Er zijn sterke ontwikkelingen en grootse doorbraken in dit veld, waarbij biomaterialen een zeer belangrijke positie bezetten in het verstrekken van een geschikte therapeutische optie voor het verkrijgen van een hogere kwaliteit van leven.

Cellen leven in een zeer dynamisch en extreem gecompliceerde, driedimensionale micro-omgeving. Deze dient niet alleen als structurele ondersteuning, maar voorziet in diverse biochemische en biofysische signalen, welke celfunctie en ontwikkeling reguleren. In haar proefschrift beschrijft Ge de cellulaire micro-omgeving, bestaande uit extracellulaire matrix, contact tussen cellen, biochemische signalen, fysiochemische parameters (zoals mechanische eigenschappen en topografie) en markeert ze de belangrijke rol van topografie voor het moduleren van celgedrag.

Ge onderzocht subcellulaire gedragingen, zoals celmorfologie, celmigratie in het wondgenezingsproces, intracellulaire macromoleculaire verdringing en door topografie gemoduleerde genafgifte aan stamcellen. Haar werk toont aan dat topografie een belangrijke rol speelt in het moduleren van celgedrag, wat waardevolle informatie aanlevert voor het beter begrijpen van de cel.

CV Lu Ge Lu Ge (1988) studeerde Celbiologie aan Kunming University of Science and Technology in China. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Biomaterialen van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: Topography-mediated control of cellular response: migration, intracellular crowding, and gene-delivery.