Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. T.G. (Theo) van Kooten
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Influences of complex topography and biochemistry on mesenchymal
stem cell differentiation

Topografie van extracellulaire matrix gemodelleerd

Als je weefsels wilt laten groeien uit stamcellen, moet je met verschillende factoren rekening houden. Zowel de fysische eigenschappen, zoals stijfheid, als de biochemische eigenschappen van de zogenoemde extracellulaire matrix waarin je het weefsel laat groeien zijn belangrijk. In dit proefschrift onderzocht Yang een van de meest belangrijke fysische eigenschappen van de extracellulaire matrix: de topografie, oftewel de structuren van de omgeving waarin de cellen groeien en de richting waarin ze zich ontwikkelen vanwege deze structuren.

Volgens het onderzoek van Yang speelt de topografie van de extracellulaire matrix een belangrijke rol in het gedrag van de cellen, en bepaalt het onder andere hoe de cellen aan de matrix hechten, hoe ze groeien en hoe ze bewegen. Daarnaast ontwikkelde hij ook een manier om deze eigenschappen te voorspellen met behulp van een zogenoemd high-throughput screening (HTS) platform. Tot slot werkte Yang aan een manier om het gedrag van de extracellulaire matrix in deze modellen zo goed mogelijk na te bootsen, en zo de groei van de cellen nog specifieker te kunnen voorspellen. Dit deed hij door biochemische signalen toe te voegen aan het model.

Curriculum Vitae

Liangliang Yang (1988) studeerde Biochemie & Moleculaire biologie aan de Donghua University in Shanghai, China. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan de afdeling Biomaterialen van het Universitair Medisch Centrum Groningen en het Kolff Instituut. Inmiddels is hij werkzaam als postdoc bij de Chinese Academy of Sciences. De titel van zijn proefschrift luidt: “Influences of complex topography and biochemistry on mesenchymal stem cell differentiation.”