Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotors:prof. dr. A.J. (Han) Moshage, prof. dr. M. Arrese
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Role of extracellular vesicles in hypoxia-induced hepatic injury in
non-alcoholic fatty liver disease

Effect van slaap apneu op verloop van niet alcoholische leververvetting

Niet alcoholische leververvetting (NAFLD) is een veelvoorkomende leveraandoening die ontstaat door de stapeling van vet in functionele levercellen. Patiënten met NAFLD krijgen last van een verstoorde vet- en suikerhuishouding. Bij sommige patiënten evolueert de ziekte ook naar een ernstiger stadium, waarbij sprake is van ontsteking en soms vorming van littekenweefsel in de lever. Recent is ontdekt dat NAFLD ernstiger verloopt bij patiënten met slaap apneu, dat gekenmerkt wordt door periodiek zuurstofgebrek. In dit proefschrift onderzocht Hernandez Villanueva hoe dit zuurstofgebrek het beloop van NAFLD beïnvloedt.

Voor haar onderzoek maakte Hernandez Villanueva gebruik van cel modellen en bekeek ze ook het verloop van NAFLD in proefdieren. Het zuurstofgebrek bleek in deze modellen bij te dragen aan een sterkere ontstekingsreactie, meer littekenvorming en meer celdood tijdens de progressie van NAFLD. Dit is mogelijk te wijten aan zogenoemde extracellulaire vesicles (EV’s) die de functionele levercellen afscheiden. Hernandez Villanueva vond bovendien dat deze EV’s moleculen bevatten die als biomarkers kunnen worden ingezet om NAFLD en slaap apneu te diagnosticeren.

Curriculum Vitae: Alejandra Hernandez Villaneuva (1990) studeerde Biochemie aan de Pontificia Universidad Católica de Chile in Chili. Ze deed haar promotieonderzoek bij het GUIDE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is ze werkzaam als postdoc bij het Universidad de Chile. De titel van haar proefschrift luidt: “Role of extracellular vesicles in hypoxia-induced hepatic injury in non-alcoholic fatty liver disease.”