Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Exploring the consequences of chromosomal instability in cancer

Mechanisme van tumoren met chromosomale instabiliteit geanalyseerd

Chromosomale instabiliteit (CIN) is een proces dat ernstige gevolgen kan hebben voor de ontwikkeling en progressie van kanker bij patiënten. CIN leidt ertoe dat cellen een abnormaal aantal chromosomen hebben, en daarnaast wordt het ook gelinkt aan voortgang van tumoren, zoals het ontstaan van metastases en het ontwikkelen van resistentie tegen kankerbehandelingen. Hoe CIN precies bijdraagt aan de ontwikkeling van tumoren is echter nog onduidelijk, en daarom onderzocht Zhou in dit proefschrift de moleculaire gevolgen van CIN in de hoop aanknopingspunten te vinden voor mogelijk nieuwe behandelingen.

In haar proefschrift beschrijft Zhou verschillende mechanismen die een rol spelen bij het ontstaan van CIN-geïnduceerde stress in het lichaam. Ze vond onder andere dat een hoog CIN-niveau tumorcellen kan beschadigen. Een belangrijke conclusie uit dit werk is daarom dat verergering van het niveau van CIN mogelijk een manier kan zijn om cellen die al CIN laten zien, zoals agressieve kankercellen, te doden. Daarnaast identificeerde Zhou verschillende eiwitinteracties die cellen met CIN juist helpen te overleven, en hiermee ook een mogelijk aanknopingspunt zijn voor een mogelijke behandeling. Deze resultaten bieden volgens de promovendus een mooie basis voor verder onderzoek naar toekomstige behandeling van CIN-tumoren.

Curriculum Vitae

Lin Zhou (1991) studeerde Moleculaire Geneeskunde aan de Soochow Universiteit in China. Ze deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Verouderingsbiologie van het CRCG instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is ze werkzaam als postdoc bij Alison Taylor. De titel van haar proefschrift luidt: “Exploring the consequences of chromosomal instability in cancer.”