Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Interdisciplinary understanding in higher education

Promotie:J.E. (Jennifer) Schijf, MScWanneer:11 december 2025 Aanvang:12:45Promotors:prof. dr. E.P.W.A. Jansen, M.P.C. (Greetje) van der WerfWaar:Academiegebouw RUG / Studenten Informatie & AdministratieFaculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Interdisciplinary understanding in higher education

Interdisciplinaire benadering in het hoger onderwijs

Veel maatschappelijke vraagstukken zijn te complex om vanuit één vakgebied op te lossen, zoals klimaatverandering, gezondheidszorg en technologische innovatie. Universiteiten besteden daarom steeds meer aandacht aan interdisciplinair onderwijs, waarin studenten leren denken over de grenzen van hun eigen wetenschapsgebied heen. Jennifer Schijf onderzocht of studenten hierdoor interdisciplinair begrip ontwikkelen: het vermogen om kennis en vaardigheden uit verschillende vakgebieden te combineren.

Met vragenlijstonderzoek is nagegaan of bachelorstudenten dit leerdoel bereikten door deelname aan een extracurriculair interdisciplinair studieprogramma. Ook is gekeken of eigenschappen als persoonlijkheid, nieuwsgierigheid en zelfvertrouwen hierbij een rol spelen. De resultaten laten zien dat zowel deelnemers als niet-deelnemers meer interdisciplinair begrip ontwikkelden tijdens hun studietijd. Deelname aan het programma maakte daarin geen meetbaar verschil. Ook persoonlijke kenmerken hadden geen invloed.

Interviews boden meer inzicht in de ervaringen van docenten en studenten. Docenten verschilden in hun opvattingen over wat interdisciplinariteit inhoudt en vonden het lastig om aan te sluiten bij de uiteenlopende achtergronden van studenten. Studenten gaven aan dat ze dankzij het programma nieuwe kennis en vaardigheden opdeden, vooral over wetenschappelijke vakgebieden die voor hen onbekend waren.

Om interdisciplinair onderwijs te versterken is het belangrijk dat docenten een gedeelde visie ontwikkelen en ondersteuning krijgen bij het vormgeven van nieuwe onderwijsvormen. Het kan helpen om studenten stapsgewijs te begeleiden, waarbij zij eerst de overeenkomsten en verschillen tussen vakgebieden onderzoeken en daarna leren om kennis en vaardigheden te verbinden. Zo kunnen studenten en docenten samen leren denken over de grenzen van hun eigen discipline heen.

View this page in: English