Over ons Actueel Evenementen Promoties

Electrochemistry meets mass spectrometry; a combined analytical platform for characterization of novel gut microbiota-produced metabolites in fecal samples

Promotie:Mw. J. (Julia) Aresti Sanz
Wanneer:19 december 2022
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. S. El Aidy
Copromotor:dr. H.P. (Hjalmar) Permentier
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Electrochemistry meets mass spectrometry; a combined analytical
platform for characterization of novel gut microbiota-produced
metabolites in fecal samples

Identificatie van afbraakproducten van ADHD medicijn in de darm

De microbiële gemeenschap die in het menselijke maag-darmkanaal bewoont, de darmmicrobiota, is van invloed op onze gezondheid en ziekteprocessen. Een van de manieren waarop dit gebeurt, is door de afbraak van voedselcomponenten en medicijnen door de micro-organismen, waarna de afbraakproducten (metabolieten) invloed kunnen hebben op het lichaam. Door de darmmicrobiota geproduceerde metabolieten spelen een belangrijke rol bij onder meer hersenaandoeningen zoals Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). Het bestuderen van afbraakproducten in de ontlasting is daarom in opkomst als een krachtig hulpmiddel om op microbiota gebaseerde, niet-invasieve biomarkers te ontdekken voor deze aandoeningen.

Julia Aresti Sanz heeft tijdens haar promotieonderzoek  op massaspectrometrie gebaseerde methoden gebruikt om de mogelijke interferentie te analyseren van het metabole proces van de darmmicrobiota op het de belangrijkste beschikbare medicijn bij ADHD, het stimulerende middel methylfenidaat (MPH). De resultaten toonden aan dat MPH spontaan wordt afgebroken onder omstandigheden die lijken op de condities in de darm waar het middel geabsorbeerd wordt, onafhankelijk van de aan- of afwezigheid van darmmicrobiota.

Verder beschrijft Aresti Sanz een gecombineerd platform voor de analyse van het fecale metaboloom met behulp van vloeistofchromatografie-elektrochemische detectie-massaspectroscopie. Deze geoptimaliseerde aanpak kan een aanzienlijke verbetering opleveren in een onderzoeksgebied dat belemmerd wordt door de problematische identificatie van metabolieten.

Het promotieonderzoek van Julia Aresti Sanz vond plaats bij de afdeling Microbiële Fysiologie van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) met financiering via een beurs van de RUG.