Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Improving quality of maternal and perinatal care in rural Tanzania

Verschillen tussen plattelandsziekenhuizen en grote ziekenhuizen in de behandeling van zwangere vrouwen

Verreweg het grootste deel van de vrouwen en baby’s die tijdens de zwangerschap of de bevalling overlijden, sterft in lage- en middeninkomenslanden. Vaak gebeurt dit in plattelandsziekenhuizen. Er is maar weinig bekend over manieren om de kwaliteit van de zorg in deze setting te verbeteren. Daarom onderzoek Robert Mooij in dit proefschrift verschillen tussen de situaties uit grotere ziekenhuizen en plattelandsziekenhuizen in Tanzania, om zo wellicht aanknopingspunten te vinden.

Zo vond Mooij onder andere dat vrouwen met zwangerschapsvergiftiging in Tanzania andere eigenschappen hebben. Ook wordt een keizersnede daar vaak nog met een verticale buiksnede uitgevoerd, terwijl deze techniek meer nadelen en een hogere kans op verklevingen geeft. Het diagnosticeren van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap bleek het best te gaan met echografie, maar de procedure van plattelandsziekenhuizen om te kijken of er bloed in de buikholte zit kan ook werken. Tot slot bleken vrouwen met een gecompliceerde bevalling door zwangerschapsvergiftiging een hoge kans te hebben op verschillende fysieke en mentale klachten, zelfs enkele jaren na de bevalling. Deze resultaten laten volgens Mooij zien dat het nuttig is om de verschillende aanpak van deze ziekenhuizen de onderzoeken, en dat het aanknopingspunten kan geven om de zorg te verbeteren.

Curriculum Vitae

Robert Mooij (1983) studeerde Geneeskunde aan de Universiteit Utrecht, en werkte daarna drie jaar als tropenarts in Tanzania. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan onderzoeksinstituut SHARE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is hij werkzaam als gynaecoloog bij de Rivas zorggroep in het Beatrixziekenhuis. De titel van zi