Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Nanogel: a versatile bioactive drug delivery system

Ontwikkeling van een geneesmiddel-afgiftesysteem met nanogels

Voor het afgeven van medicijnen in het menselijk lichaam zijn veel verschillende methodes. Een van de nieuwste methodes die veel wordt onderzocht is het gebruik van nanogels. Deze gels zijn opgebouwd uit polymeren welke vernet zijn en water vasthouden, en ze blijken erg goed in het gecontroleerd afleveren van medicijnen in het lichaam omdat ze makkelijk aangepast kunnen worden, biocompatibel zijn en goede mechanische eigenschappen hebben. In dit proefschrift ontwikkelde Zu daarom een geneesmiddel-afgiftesysteem gebaseerd op nanogels.

Voor het afgiftesysteem moest Zu eerst een geschikte nanogel vinden en synthetiseren. Het lukte uiteindelijk om een modulaire systeem te ontwikkelen dat verschillende soorten moleculen kon vasthouden en gecontroleerd kon afgeven. Dit systeem werd getest en wist een hydrofoob antimicrobieel middel af te leveren dat planktonische bacteriën kon doden.

Met al deze kennis samen ontwikkelde Zu een stabiel nanogel-GelMA composiet systeem: de nanogel werd covalent gebonden aan een GelMA hydrogel, en verschillende toepassingen werden getest. Hoewel het systeem veelbelovend is, zijn er nog verbeteringen nodig voor echte klinische toepassingen.

Curriculum Vitae Guangyue Zu

Guangyue Zu (1992) studeerde Nanobiomedicine aan de Chinese Academy of Sciences en Chemie van de Shanghai University, China. Ze deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Biomaterialen van het Kolff Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is ze werkzaam als associate researcher bij het IADDT. De titel van haar proefschrift luidt: “Nanogel: a versatile bioactive drug delivery system.”