Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Breast cancer screening in Europe and China

Borstkankerscreening in Europa en China: strategie-evaluatie en -optimalisatie

Bij vrouwen heeft borstkanker de afgelopen jaren longkanker verdrongen als de meest gediagnosticeerde kanker wereldwijd. In Nederland loopt er al een aantal decennia een bevolkingsgericht screeningsprogramma voor borstkanker. Om de effectiviteit van borstkankerscreening te verbeteren is een goede evaluatie en onderzoek naar de mogelijkheid van nieuwe screeningstrategieën en -modaliteiten essentieel. Voordat een landelijk screeningsprogramma op borstkanker kan worden ingevoerd in ontwikkelingslanden als China, is echter meer onderzoek nodig.

In haar proefschrift presenteert Wang de resultaten van wetenschappelijk onderzoek, met als doel de verbetering van borstkankerscreening in zowel Nederland als China. Haar resultaten toonden aan dat simulatiemodellen van screening van wezenlijk belang zijn voor de evaluatie en optimalisatie van screeningstrategieën. De kosteneffectiviteit van simulatiemodellen kunnen verder worden verbeterd door de sensitiviteit van mammografie te modelleren als een continue functie van tumorgrootte en borstdichtheid. Bovendien kan een gestratificeerde screeningstrategie op basis van borstdichtheid een verdere verbetering van de screening opleveren. Bij vrouwen met dicht of extreem dicht borstweefsel zijn geavanceerde screeningmodaliteiten, zoals digitale borsttomosynthese en beeldvorming met korte magnetische resonantie, kosteneffectief ten opzichte van mammografie. Voor stedelijk China laat haar onderzoek zien dat mammografie een betere screeningsmethode is dan echografie, en dat tweejaarlijkse screening met mammografie van 45 tot 70 jaar economisch aantrekkelijk is. Voor het platteland van China zijn een toegankelijke en betaalbare gezondheidszorg, en meer kennis van de risico’s van borstkanker belangrijker dan de implementatie van borstkankerscreening.

CV Jing Wang

Jing Wang (1993) studeerde aan deTianjin Medical University in China, met als hoofdvak Preventieve Geneeskunde. Na het behalen van haar bachelordiploma behaalde ze aan dezelfde universiteit haar masterdiploma in de richting Epidemiologie en Gezondheidsstatistieken. Tijdens haar postdoctorale opleiding richtte ze zich voornamelijk op beroerte, een cerebrovasculaire aandoening. Ze ontwikkelde een gezondheidsrisicobeoordelingsmodel om individuele risico's te beoordelen, dat werd gebruikt om risicopopulaties te identificeren. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Epidemiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen. Ze zal haar academische carrière in de toekomst voortzetten in Hangzhou, China. De titel van haar proefschrift luidt: Breast cancer screening in Europe and China. Strategy evaluation and optimization.