Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Wearable and app-based resilience modeling in employees

Onderzoek naar de mogelijkheden om psychologische veerkracht te modelleren met behulp van op draagbare apparaten gemeten hartritmevariabiliteit en slaap

Stress heeft een grote impact op zowel individueel als maatschappelijk niveau. Vroegtijdige herkenning van de negatieve impact van stress of een verlaagde veerkracht kan gebruikt worden in gepersonaliseerde interventies die de gebruiker in staat stellen om het patroon te doorbreken via tijdige feedback, en zo het ontstaan van stress-gerelateerde problemen te beperken. De opkomst van draagbare sensortechnologie maakt het mogelijk om relevante gedragsmatige en lichamelijke parameters, zoals slaap en hartritmevariabiliteit (HRV), continu te monitoren. Slaap en HRV zijn in populatieonderzoek gelinkt aan stress en veerkracht, maar kennis of deze relaties ook binnen personen gelden, wat nodig is voor eerdergenoemde personalisatie, ontbreekt.

In zijn proefschrift introduceert De Vries een cyclisch conceptueel model voor veerkracht en vier observationele studies die binnen de deelnemers met behulp van verschillende soorten data-analyse op verschillende tijdsniveaus relaties tussen slaap, HRV en subjectieve veerkracht-gerelateerde uitkomsten toetsen. De relaties uit het conceptuele model en de aanverwante hypothesen worden in deze studies in hoofdlijnen bevestigd. Deelnemers hadden op dagen met voor hun doen hoge rust-HRV of lange totale slaapduur doorgaans meer gunstige subjectieve stress- en veerkracht-gerelateerde uitkomsten. Ook bleek dat het hebben van een rust-HRV die relatief weinig fluctueert van dag tot dag gerelateerd was aan minder stress en somatisatie.

De sterkte van de gevonden relaties was echter van bescheiden aard. De huidige bevindingen kunnen daarom nog niet direct geïmplementeerd worden voor het initiëren van betekenisvolle feedback, maar bieden wel aanknopingspunten voor toekomstig onderzoek en zetten een relevante stap richting de eventuele toekomstige ontwikkeling van geautomatiseerde veerkrachtinterventies.

CV Herman de Vries

Herman de Vries (1983) studeerde Fysiotherapie aan de Hanzehogeschool Groningen en Klinische Gezondheidswetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Daarna was hij werkzaam als fysiotherapeut bij Paramedics Assen en docent-onderzoeker fysiotherapie bij Saxion Hogeschool. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij het Lectoraat Personalized Digital Health van de Hanzehogeschool Groningen, de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) en het Research Institute SHARE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De Vries heeft in aansluiting op zijn promotieonderzoek zijn loopbaan voortgezet als onderzoeker bij TNO. De titel van zijn proefschrift luidt: Wearable and app-based resilience modeling in employees. Exploring the possibilities to model psychological resilience using wearable-measured heart rate variability and sleep.