Over ons Actueel Evenementen Promoties

Abstract Dialectical Frameworks Semantics, Discussion Games, and Variations

semantics, discussion games, and variations
Promotie:Mw. A. (Atefeh) Keshavarzi Zafarghandi
Wanneer:19 april 2022
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. H.B. (Bart) Verheij, prof. dr. L.C. (Rineke) Verbrugge
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Abstract Dialectical Frameworks Semantics, Discussion Games, and
Variations

Nieuwe inzichten in argumentatieleer

Argumentatie maakt een essentieel deel uit van ons dagelijks leven, zowel in onze individuele als in onze sociale bezigheden. De lange geschiedenis van nadenken over argumentatie, van Aristoteles tot aan de computationele argumentatie van vandaag in de kunstmatige intelligentie, laat zien hoe ver het onderzoek in de argumentatieleer is gekomen. Argumentatietheorie kan licht werpen op het besluitvormingsproces, vanaf het modelleren tot het evalueren van een probleem.

Argumentatiemodellen weerspiegelen hoe argumenten zich tot elkaar verhouden, en semantiek van argumentatiemodellen laat zien hoe men argumentatie zou moeten gebruiken om in het geval van inconsistente, controversiële en onvolledige informatie een beslissing te nemen. Tijdens haar promotieonderzoek keek Atefeh Keshavarzi Zafarghandi naar abstracte dialectische raamwerken (`abstract dialectical frameworks', of ADF's), een krachtig formalisme van de argumentatieleer.

Een semantiek voor ADF's is een methode waarmee het mogelijk is de acceptatie van de argumenten te evalueren. Om te beginnen richtte Keshavarzi Zafarghandi zich op de semantische evaluatie van ADF's, waarbij zij twee nieuwe semantieken presenteren, namelijk, sterke toelaatbaarheids-semantiek en semi-stabiele semantiek van ADF's. Vervolgens introduceerde zij de eerste discussiespellen voor ADF's om uit te leggen waarom een bepaald argument geaccepteerd moet worden volgens een gegeven semantiek.

Verder bestudeerde Keshavarzi Zafarghandi deelklassen van ADFs en onderzocht zij hoe restricties die we beschouwen de semantische evaluatie van zulke ADF's beïnvloeden. Vervolgens combineerde zij argumentatieleer met beslistheorie in de context van ADF's om verwachtte nutsproblemen te modelleren. Op deze manier heeft Keshavarzi Zafarghandi de kennis op het gebied van formele argumentatie bevorderd.

Het promotieonderzoek van Atefeh Keshavarzi Zafarghandi vond plaats bij de afdeling Kunstmatige Intelligentie van het Bernoulli Instituut met financiering via het Center of Data Science & Systems Complexity (DSSC) Doctoral Programme van de RUG. Zij werkt nu als postdoc bij het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI).