Over ons Actueel Evenementen Promoties

Studies of generalized transverse momentum dependent gluon distributions in diffractive processes

Promotie:Dhr. C. (Chalis) Setyadi
Wanneer:21 december 2023
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. D. (Daniël) Boer, prof. dr. P. Mulders
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Studies of generalized transverse momentum dependent gluon
distributions in diffractive processes

Nieuw model van gluonen in deeltjesversneller

De zichtbare materie om ons heen bestaat uit atomen, die weer opgebouwd zijn uit kleinere deeltjes. Hadronen, waaronder ook protonen en neutronen vallen, zijn daarin dominante componenten: ze dragen het meeste bij aan het gewicht van een atoom. Een deeltjesversneller (zoals bijvoorbeeld de Large Hadron Collidor van CERN) laten hadronen botsen, om inzicht te krijgen in hun interne structuren.

In zijn promotieonderzoek construeerde Chalis Setyadi een beter model van de kleinere deeltjes (gluonen) die vrijkomen bij zo'n botsing in een deeltjesversneller. Hij construeerde dit model op basis van gevestigde modellen die met succes bestaande data hebben beschreven, en introduceerde slechts een paar parameters, passend bij de data. Setyadi's model beschrijft diffractieve dijet- en J/ψ-productiegegevens adequaat, hoewel er enige spanning tussen experiment en model blijft bestaan als men streeft naar een simultane beschrijving. Toekomstige gegevens van experimenten met zowel bestaande als nieuwe versnellers, kunnen helpen deze ongelijkheid op te helderen.

Chalis Setyadi voerde zijn onderzoek uit bij het Van Swinderen Institute for Particle Physics and Gravity, afdeling Hoge-energiefysica, met financiering van een Indonesian Education Scholarship (BPI). Hij vervolgt zijn loopbaan als lecturer bij de Universitas Gadjah Mada.