Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Time alone will tell

Effect van sociale terugtrekking op relaties van jongeren en jongvolwassenen

Iedereen heeft wel eens tijd voor zichzelf nodig, maar jongeren en jongvolwassenen die vaak afstand nemen van anderen en zich sociaal terugtrekken kunnen daarvan vervelende gevolgen ondervinden. Voor deze leeftijdsgroep is het namelijk extra belangrijk om relaties aan te gaan met leeftijdsgenoten, vrienden en romantische partners. Sociale terugtrekking kan voor problemen in deze relaties zorgen, maar welke problemen dit precies zijn en hoe ze ontstaan, is nog niet duidelijk. Daarom onderzocht Barzeva de gevolgen van sociale terugtrekking en bekeek ze welke kenmerken van sociale relaties ervoor kunnen zorgen dan jongeren zich meer of minder terugtrekken.

Barzeva vond onder andere dat jongeren die gepest werden zich meer gingen terugtrekken en, omgekeerd, dat jongeren die zich meer terugtrokken later meer gepest en minder geaccepteerd werden. Ook hadden deze jongeren in vergelijking met anderen later minder vrienden en onstabielere vriendschappen. Teruggetrokken jongvolwassenen hadden een lagere kans op een romantische relatie, maar als ze toch een romantische relatie kregen nam de teruggetrokkenheid af. Ook andere grote veranderingen in het leven, zoals een verhuizing, boden kansen om de teruggetrokkenheid te minderen en sociale relaties te verbeteren.

Deze patronen geven volgens de onderzoekers nieuwe inzichten in de verbanden tussen teruggetrokkenheid en sociale relaties en bieden aanknopingspunten om jongeren te helpen in hun sociale ontwikkeling.

Curriculum Vitae

Stefania Barzeva (1993) studeerde Klinische en Cognitieve Neurowetenschappen aan de Universiteit Maastricht. Ze deed haar promotieonderzoek bij het SHARE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is ze werkzaam als postdoctoraal onderzoeker bij de Radboud Universiteit Nijmegen. De titel van haar proefschrift luidt: “Time alone will tell - Longitudinal links between social withdrawal and social relationships across adolescence and early adulthood.”