Over ons Actueel Evenementen Promoties

Unlocking the mysterious interconnection between the gut microbiota and catestatin

Promotie:Mw. D.P. (Pam) Gonzalez Davila
Wanneer:28 juni 2022
Aanvang:16:15
Promotor:S. (Sahar) El Aidy, Prof
Copromotor:dr. S.K. Mahata
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Unlocking the mysterious interconnection between the gut microbiota
and catestatin

Wisselwerking tussen darm en darmbacteriën

In de darm van zoogdieren bevindt zich een diverse microbiële gemeenschap met een enorme metabolische capaciteit, gezamenlijk aangeduid als het darmmicrobioom. Daar vindt een uniek samenspel plaats tussen een subtype van cellen van het darmepitheel, namelijk entero-endocriene cellen en de micro-organismen in de darm. Entero-endocriene cellen scheiden een groot aantal hormonen en bioactieve peptiden af, die een sleutelrol spelen bij het moduleren van mucosale immuniteit, darmmotiliteit en metabolisme. Een van deze bioactieve peptiden is catestatine (CST), dat is afgeleid van het prohormoon chromogranine-A. Van CST is aangetoond dat het de aangeboren mucosale immuniteit, darmpermeabiliteit, hypertensie reguleert en een mogelijke target is voor behandeling van diabetes.

In haar promotieonderzoek heeft Pamela Gonzalez Davila aangetoond dat CST selecteert voor de kolonisatie van de darm door bacteriële gemeenschappen die in staat zijn om het antimicrobiële effect ervan te weerstaan. Op zijn beurt beïnvloedt dit de niveaus van butyraat en andere korteketenvetzuren en vervolgens ook de beweeglijkheid van de darm.

Verder toonden zij via fecale microbiële transplantatie aan dat de veranderde darmmicrobiota in muismodellen die geen CST aanmaken een oorzakelijke rol spelen in het slechte functioneren van het colon, wat eerder is waargenomen bij deze muizen. Dit kenmerkt zich door verhoogde darmpermeabiliteit, fibrose en veranderde immuun- en metabolische -gerelateerde cellulaire paden.

Haar proefschrift presenteert zo een voorbeeld van de cruciale wisselwerking tussen de darmmicrobiota en CST bij het opzetten en onderhouden van mucosale homeostase en opent het nieuwe wegen voor op microbiota gerichte therapieën bij mensen voor specifieke ziekten die verband houden met veranderde niveaus van CST.

Het promotieonderzoek heeft Pamela Gonzalez Davila vond plaats bij de afdeling Microbiële Fysiologie van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) met financiering via de National Council of Science and Technology (CONACYT) van Mexico.

Zie ook: Hoe de darmen hun microbensamenstelling regelen

Poeptransplantatie werpt licht op inflammatoire darmziekten