Over ons Actueel Evenementen Promoties

Tactical behaviour in professional soccer

The secret of successful attacks
Promotie:Dhr. F.R. (Floris) Goes-Smit
Wanneer:15 maart 2023
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. K.A.P.M. (Koen) Lemmink
Copromotors:dr. M.T. (Marije) Elferink-Gemser, dr. M.S. (Michel) Brink
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Tactical behaviour in professional soccer

Tactisch gedrag in het profvoetbal: het geheim van succesvolle aanvallen

Voetbal lijkt simpel, aldus Johan Cruijf: “Je moet altijd zorgen dat je een doelpunt meer scoort als de tegenstander”. In werkelijkheid schuilt achter dit ogenschijnlijke simpele doel een complex spel aan interacties tussen de 22 spelers op het veld en de bal. Teamgenoten moeten gezamenlijk hun acties coördineren in ruimte en tijd, continu reagerend op de tegenstander en de omstandigheden, iets dat bekend staat als tactiek.

Tot relatief kortgeleden werd tactiek vooral geanalyseerd door video-analisten die handmatig interessante momenten identificeerden om die vervolgens voor te leggen aan de coach voor een tactische analyse. Tegenwoordig hebben technologische ontwikkelingen echter ook een ander soort tactische analyse mogelijk gemaakt: in veel professionele voetbalwedstrijden wordt geautomatiseerd positiedata van spelers, scheidsrechters en de bal verzameld. Dit resulteert in datasets van miljoenen datapunten per wedstrijd, waaruit met behulp van technieken uit de informatica en datawetenschappen tactische patronen kunnen worden afgeleid.

In zijn proefschrift presenteert Goes-Smit onderzoek waarin deze technologische ontwikkelingen centraal staan, met als doel om meer inzicht te krijgen in de tactische patronen in het voetbal, en nieuwe innovatieve vormen van tactische analyse te ontwikkelen. Het gepresenteerde onderzoek focust op de identificatie van de aanvallende tactische “vingerafdruk” van een team, ofwel een team-specifieke blauwdruk voor succes. Het biedt nieuwe inzichten in hoe de spelers binnen een team met en zonder bal samenwerken en op elkaar en de tegenstander reageren. Ook biedt het een nieuw perspectief op wie de belangrijkste spelers van een team zijn, en wordt dit toegepast binnen wedstrijdanalyse, tegenstanderanalyse en scouting.

CV Floris Goes-Smit

Floris Goes-Smit (1991) studeerde Fysiotherapie aan de Hogeschool Utrecht en behaalde vervolgens zijn master Bewegingswetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Daarna werkte hij in verscheidene functies als fysiotherapeut en embedded scientist en had hij zijn eigen consultancybureau waarmee hij advies en internationale trainingen gaf op het gebied van onderzoek & ontwikkeling en sportmedische zorg. In september 2017 begon hij zijn promotietraject aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sinds oktober 2019 is hij werkzaam als data scientist bij Inmotio Object Tracking B.V. en SciSports B.V., waar hij inmiddels leidinggeeft aan de afdeling Data Science. Daarnaast is hij sinds 2022 Innovatiemanager bij TUPLES, een EU-gefinancierd consortium dat wetenschappelijk onderzoek doet naar veilige en transparante toepassingen van kunstmatige intelligentie voor planningsdoeleinden. De titel van zijn proefschrift luidt: Tactical behaviour in professional soccer. The secret of successful attacks.