Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. R. (Ruifang) Gao
Wanneer:22 december 2021
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. H.C. (Henny) van der Mei, H.J. (Henk) Busscher, prof. dr. Y. (Yijin) Ren
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Photothermal nanoparticles for the control of infectious biofilms

Ruifang Gao: Bestrijding van bacteriële infecties met foto-thermische nanodeeltjes

Steeds meer bacteriën worden ongevoelig voor onze antibiotica. Deze stijgende antibioticaresistentie zorgt voor meer en meer problemen in de gezondheidszorg. In 2050 zouden bacteriële infecties misschien zelfs de belangrijkste doodsoorzaak kunnen worden. Daarom onderzocht Gao in dit proefschrift alternatieve, niet op antibiotica gebaseerde manieren om bacteriële infecties te bestrijden in de vorm van foto-thermische nanodeeltjes.

Voor haar onderzoek maakte Gao polydopamine foto-thermische nanodeeltjes (PDA-NPs). Deze deeltjes kunnen geactiveerd worden met lasers, waarna ze erg warm worden en zo de bacteriën in een biofilm vernietigen. Op dit moment gebruiken artsen foto-thermische nanodeeltjes alleen voor kankertherapie, maar Gao bekeek wat het effect van de deeltjes was op bacteriële infecties.

De vrijgekomen warmte bleek naast het doden van bacteriën ook de gezonde weefsels te kunnen beschadigen, en daarom ontwikkelde Gao een omhulsel van polymere micellen. Deze micellen konden in de biofilm binnendringen doordat ze reageren op de zuurgraad van de biofilm. Binnen in de biofilm degradeerden de enzymen van de bacteriën de micellen en kwamen de PDA-NPs vrij. De warmte die nu vrijkwam door bestraling van de foto-thermische nanodeeltjes was lokaal in de biofilm en gaf bijna geen weefselschade meer. De promovendus hoopt zo een aanknopingspunt te hebben gevonden voor het bestrijden van bacteriële infecties zonder antibiotica.

Curriculum Vitae

Ruifang Gao (1987) studeerde Pharmaceutical Engineering aan de Hebei Agricultural University en Biologie aan de Soochow University, beide in China. Ze deed haar promotieonderzoek als een sandwich PhD student, wat inhoud dat ze twee jaar bij de afdeling Chemical Engineering and Materials Science van op de Universiteit van Soochow werkte  en twee jaar bij de afdeling Biomaterialen van het Kolff instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Photothermal nanoparticles for the control of infectious biofilms.”