Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. L. (Lianmin) Chen
Wanneer:22 juni 2021
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. J. (Jingyuan) Yang-Fu, prof. dr. F. (Folkert) Kuipers, prof. dr. A.P. (Alexandra) Zhernakova
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Environment-host-microbe interactions shape human metabolism

De rol van het darmmicrobioom in het ontstaan van ziektes

Het menselijk lichaam bevat een grote verscheidenheid aan micro-organismen zoals bacteriën. Onderzoekers ontdekken steeds meer over deze micro-organismen. Met name het microbioom in onze darmen lijkt een grote rol te spelen in onze gezondheid en het ontstaan van ziektes. De mechanismen hiervan zijn echter nog grotendeels onbekend, en daarom onderzocht Chen in dit proefschrift hoe het microbioom in de darmen onze gezondheid en met name het ontstaan van cardiometabole ziekten beïnvloedt in interactie met de eigen genen en met omgevingsfactoren zoals voeding.

Om de interacties van het microbioom te achterhalen, maakte Chen gebruik van verschillende cohort studies zoals Lifelines. Met deze data wist hij een relatie aan te tonen tussen het darmmicrobioom en bepaalde metabolieten in het bloedplasma, en liet hij zien dat er belangrijke interacties zijn tussen genetica, het microbioom en het dieet van een persoon. Verdere statistische analyse liet zien dat het darmmicrobioom mogelijk kan bijdragen aan het fenotype van een persoon door de concentraties van bepaalde metabolieten in bloed te beïnvloeden. Met deze resultaten draagt Chen bij aan de groeiende kennis rondom de rol van het microbioom in het ontstaan van ziektes.

Curriculum Vitae

Lianmin Chen (1991) studeerde Voeding en Microbiologie aan de Universiteit van Yanghzou, China. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan het GUIDE Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is hij werkzaam als postdoc bij de Nanjing Medical University en het UMCG. De titel van zijn proefschrift luidt: “Environment-host-microbe interactions shape human metabolism.”