Over ons Actueel Evenementen Promoties

Ethnicity reflections in foster families

the complexity of transculturally placed foster youth’s ethnic identity and the way they are ethnically socialized by their primary carers
Promotie:Mw. C.J. (Clementine) Degener
Wanneer:25 november 2021
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. H.W.E. (Hans) Grietens
Copromotor:prof. dr. D.D. (Diana) van Bergen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Ethnicity reflections in foster families

Etniciteitsverschil tussen pleegkinderen en -ouders

Ruim een derde van de Nederlandse pleegkinderen heeft een migratieachtergrond, terwijl de meeste Nederlandse bestandspleegouders geen migratieachtergrond hebben. Daarom worden veel pleegkinderen geplaatst in een gezin met een andere etnisch-culturele achtergrond dan zij zelf hebben. Het onderzoek van Clementine Degener gaat over deze groep pleegkinderen. Zij bekeek welke invloed een transculturele plaatsing kan hebben op de etnische identiteit van pleegkinderen met een migratieachtergrond in de adolescentiefase.

Resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op kwalitatieve analyses van interviews met pleegkinderen en pleegouders. Deze tonen aan dat pleegkinderen soms verschillende en tegenstrijdige boodschappen kregen van ouders, pleegouders en klasgenoten over bij wie zij zouden horen in termen van etnische identiteit. Pleegkinderen zochten naar manieren om daarmee om te gaan. Zij hadden last van verwarring over hun etnische identiteit of kregen het gevoel te moeten schakelen tussen verschillende etnisch-culturele achtergronden.

Ook worstelden pleegkinderen met twee van hun identiteiten die een maatschappelijke minderheidsstatus in zich droegen: hun pleegkind-identiteit en een etnische minderheidsidentiteit. Deze twee identiteiten kruisten elkaar en versterkten een gevoel van ‘anders zijn’. Hoewel pleegouders etnische identiteit belangrijk vonden, besteedden zij weinig aandacht aan etnische identiteitsontwikkeling. Zij probeerden vooral een veilige thuishaven te zijn voor de pleegkinderen. Voor hen waren kwesties van etniciteit daarom minder urgent. Daarbij stelden zij de vraag in hoeverre zij nog één konden zijn als pleeggezin wanneer zij verschillen in etniciteit benoemden.

Het promotieonderzoek benadrukt de urgentie dat pleegzorginstellingen actief aandacht besteden aan etnische identiteitsontwikkeling van pleegkinderen, zodat deze kunnen ontdekken wie ze zijn en bij wie ze horen in termen van etniciteit.